De Provincie Limburg heeft Incident Management ingevoerd op de drukste provinciale wegen, met als doel een vlottere doorstroming van het verkeer na ongelukken te bewerkstelligen.
Limburg voert Incident Management in
dinsdag 5 oktober 2010
2 min
Tijdwinst
Daartoe zijn afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat en hulpdiensten zoals politie, brandweer, ambulancediensten, ANWB en bergingsbedrijven. Het invoeren van Incident Management is inmiddels officieel van start gegaan. In de regel betekent een betere afstemming en samenwerking van deze overheden en diensten een tijdwinst van een kwartier. Hierdoor wordt een incident sneller afgehandeld. Bijvoorbeeld doordat voertuigen na een ongeluk vlotter van de weg naar de vluchtstrook kunnen worden verplaatst en het andere verkeer weer kan doorrijden. Maar ook dat eerder omleidingsroutes worden geregeld of dat bergings- en schoonmaakbedrijven eerder hun werk kunnen doen.
Geldbesparing van 150 miljoen
Invoeren van de nieuwe methode van werken is nodig omdat wegen steeds drukker worden en daarmee ook de kans op ongevallen en opstoppingen. Rijkswaterstaat en enkele andere provincies hebben dit systeem al ingevoerd, waardoor niet alleen tijdwinst wordt gerealiseerd maar ook geld wordt bespaard. TNO heeft berekend dat Indicent Management jaarlijks in heel Nederland een besparing oplevert van 150 miljoen euro.
Kosten en baten
Het gaat dan om zaken als minder voertuigverliesuren, meer verkeersveiligheid, minder verkeersslachtoffers en minder sluipverkeer. De baten in Limburg worden geschat op maximaal 300.000 per jaar. Daar staat tegenover dat de Provincie jaarlijks 75.000 moet uitgeven, onder andere in het afstemmen van de communicatiemiddelen op die van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat op termijn RWS en Provincie meldingen afhandelen op elkaars wegennet, al naar gelang wie het snelst ter plaatse kan zijn. Via de Verkeerscentrale Zuid-Nederland in Geldrop kunnen centralisten namelijk zien welke dienstauto het dichtst in de buurt is van het incident.
Terug naar overzicht nieuws >>>