“Prof. dr. Martijn Katan pleit voor een rijbaan voor fietsers op de snelweg, hoe reëel is dat”, vraagt Jos Sluijsmans op de LinkedIn Group van Verkeer in Beeld. Hij stelt dat de meest simpele en minst fraudegevoelige manier om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen via de prijs te realiseren is. “We moeten fossiele brandstof zo duur maken dat we er minder van gaan gebruiken.”
LinkedIn: fietsen op de snelweg?
donderdag 19 april 2012
2 min
Simpel en moeilijk tegelijk
Hij vervolgt: “De echte remedie is daarom simpel en tegelijk heel moeilijk: verhoog de benzineaccijns vanaf nu ieder jaar met 20 cent per liter. Over twintig jaar kost een liter dan 6 en een volle tank 300. Dan wordt een auto iets voor speciale omstandigheden, zoals een helikopter. Dat is minder erg dan het lijkt. Als er minder auto's rijden kan van elke snelweg één rijbaan voor fietsen worden gereserveerd, en met een ligfiets met gestroomlijnde ombouw haal je met gemak 30 km per uur. De meeste mensen zijn dan binnen drie kwartier op hun werk of op school. Ook de rest van de maatschappij kunnen we zo veranderen dat we minder hoeven te rijden en toch gelukkig kunnen zijn. Dat is niet eenvoudig, maar zolang iedereen evenveel inlevert zal het verlies aan levensgeluk beperkt zijn. Of het echt lukt? Ik blijf hopen.”
Discussieer mee!
Een utopie? Een waanzinnig idee? Totale onzin? Geef uw mening op deze levendige discussie via de Verkeer in Beeld LinkedIn Group!
Terug naar overzicht nieuws >>>