Machinisten regelen verkeer op bouwplaats

maandag 29 juli 2013
timer 2 min
Binnen de “Combinatie De Utrechtse Tulp” (Vialis, KWS, Van Hattum en Blankevoort, Gebr. Van Kessel en Mourik) is onlangs een proef gestart om de veiligheid rond het asfalteren van wegen te verhogen, uitgevoerd met verkeerslichten die op asfalteermachines zijn gemonteerd. De resultaten zijn positief.

Machinisten regelen verkeer op bouwplaats

Interactie


Na de proef op de A27/A28 worden in het vervolg alle asfalteermachines van Mourik, KWS en Gebr. van Kessel blijvend uitgerust met het door Vialis ontwikkelde systeem en wordt het systeem voortaan op alle toekomstige projecten gebruikt.  De interactie tussen de machinist van de asfalteermachine en de chauffeur van de vrachtwagen is nu nog meer gericht op de veiligheid van alle medewerkers rondom het werk, zoals bijvoorbeeld de asfaltploeg, landmeters en uitvoerders. 

Werking 

Het op de asfalteermachine gemonteerde verkeerslicht is dusdanig geplaatst dat de chauffeurs van de met asfalt geladen vrachtwagens het verkeerslicht te allen tijde kunnen zien. Standaard staat het verkeerslicht op rood. Zodra de machinist van de asfalteermachine handmatig de vrijgaveknop van het verkeerslicht indrukt, springt het verkeerslicht op groen. Bij een groen verkeerslicht wordt de ruimte tussen de vrachtwagen en de asfalteermachine vrijgegeven en mag de  chauffeur van de vrachtwagen doorrijden naar zijn eindbestemming om te lossen. Zodra de machinist de knop loslaat springt het sein op rood en dienen de vrachtwagens direct te stoppen.

Beste zicht


De machinist van de asfalteermachine heeft vanuit zijn positie altijd het beste zicht op de medewerkers rondom zijn werkplek. Hij kan dan ook het beste beoordelen wanneer de met asfalt geladen vrachtwagen richting de locatie mag rijden. De machinist zal dit alleen toegestaan wanneer er zich geen personeel meer bevindt tussen de asfalteermachine en de vrachtwagen. Alleen dan zal hij het verkeerslicht op groen laten springen.