Meer aandacht voor de leefomgeving
Het aantal fietsers groeit gestaag, als ook het aantal treinreizigers. Veelal is de fiets het voor- en natransport richting bus of trein. En steeds meer mensen vinden dat die fiets veilig gestald moet kunnen worden. Gemeenten hechten hierdoor een steeds groter belang aan goede fietsparkeervoorzieningen: geschikt voor de moderne en vaak wat luxere fiets, met genoeg ruimte, beschutting en veiligheid, zoals een fietskluis. Bij drukke stations in binnensteden, maar bijvoorbeeld ook bij bushaltes in buitengebieden. “Iemands reis begint namelijk al thuis”, vertelt Peter Baars, directeur van Armada Mobility. “Hoe komt deze persoon het snelst, veilig en op een prettige manier op de plaats van bestemming? En omdat in Nederland veel gebruik wordt gemaakt van de fiets, waar kan iemand zijn fiets op juiste en veilige wijze stallen? Maar ook: wie gaat dat betalen?”
Meedenken met gemeenten
In principe heeft de gemeente een verantwoordelijkheid voor het creëren van een buitenruimte waarin iedereen zich veilig en prettig voelt. Maar wanneer iemands fiets wordt gestolen, betaalt hij of zij de aanschafkosten voor een nieuwe fiets zelf. “Terwijl die veiligheid van iemands eigendom in de openbare ruimte wel onder de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de gemeente valt”, aldus de directeur van het bedrijf dat gespecialiseerd is in reizigersvoorzieningen in de openbare ruimte. “Dus een goede aanbindmogelijkheid voor de fiets of een goede afsluitbare voorziening is essentieel. Maar niet alléén de functionaliteit dient geboden te worden, het dient er vanzelfsprekend ook nog eens zodanig uit te zien dat het een meerwaarde geeft aan de omgeving.”
Baars begrijpt dat het lastig is om die twee verantwoordelijkheden te vertalen naar een budget dat de gemeente kan verantwoorden. Hij wil graag met gemeenten meedenken. “Samen willen we kijken naar kosteneffectieve oplossingen. Naast de initiële kosten dienen we dan ook naar de product life cycle-kosten te kijken. Het product moet verder goed passen in het plaatselijk gemeentelijk beleid qua ontwerp en design, en het dient aan te sluiten op de directe omgeving. Dus moeten we samen op zoek gaan naar een antwoord op de centrale vraag: hoe kunnen we tegen de juiste prijs, op de juiste plaats het juiste product plaatsen?”
Kansen in de OV-markt
Naast de markt van de gemeenten ziet Baars voor het volgende jaar kansen bij de OV-bedrijven, die vanwege veranderende indelingen van reistrajecten meer behoefte zullen krijgen aan fietsenstallingen langs bus-, tram- en metrostations. “Dankzij het Aktie Plan Fietsen, dat Armada al meer dan 10 jaar voor ProRail uitvoert, is veel ervaring opgebouwd met het bouwen van fietsenstallingen. Maar Armada heeft ook op verzoek van opdrachtgevers producten ontwikkeld om de alsmaar groeiende diversificatie op fiets- en scootergebied te kunnen blijven stallen. En wij spelen in op die trend met een uitgebreid gecertificeerd fietsparkeerprogramma”, aldus Baars.
Complete reis van A naar B
Baars: “2016 wordt voor ons het jaar van het fietsparkeren. Met FietsParKeur gecertificeerde fietsparkeervoorzieningen willen we in onze doelmarkten openbaar vervoer en gemeenten een plaats veroveren. Fietsparkeervoorzieningen leggen daarbij in onze optiek een link tussen die twee markten, ze zorgen voor een naadloze aansluiting tussen de gemeentelijke en stationsvoorzieningen. Wij willen invulling geven aan een aantrekkelijke, veilige leefomgeving, waarin mensen verblijven en zich verplaatsen tijdens de reis die zij maken van A naar B.”
Over Armada Mobility
Armada Mobility biedt integrale oplossingen op het gebied van fietsparkeren, abri’s, halte- en perronmeubilair voor het OV, dynamische en statische bewegwijzering, buitenmeubilair, fietsdetectiesystemen en informatiesystemen voor de openbare ruimte. Het bedrijf kan een project turn key opleveren.
Meer informatie kunt u hier vinden.
December-editie Verkeer in Beeld
Dit artikel is ook verschenen in de laatste Verkeer in Beeld van dit jaar. Als u lid bent, kunt u het magazine ook lezen in de online bibliotheek . Wilt u deze editie ook lezen, maar bent u geen lid? Klik dan hier om lid te worden.

Dubbellaags fietsparkeren met 'DubbeloPP' (met FietsParKeur)