Meer groen licht voor Rotterdamse fietsers
In september is reactie gevraagd op het concept-fietsplan. Dat leverde direct 35 locaties op waar fietsers vinden dat ze te lang moeten wachten. Deze zijn stuk voor stuk onderzocht. Voor de meeste locaties bleek zeker winst te boeken. De gemeente heeft op de eerste tien plekken verbeteringen doorgevoerd als fietsers tegelijk groen te geven met auto’s in dezelfde richting en standaard groen te geven, waar dat voorheen standaard rood was. Aan de overige locaties wordt gewerkt.
30 actiepunten
Meer groen licht voor fietsers is een van de 30 actiepunten uit het Fietsplan Rotterdam 2016-2018 ‘Fietsen heeft voorrang’, dat wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid enmobiliteit) voor vaststelling naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Eind 2018 moeten er 10 procent meer fietsers op de belangrijkste routes naar de binnenstad rijden. Daarnaast krijgen fietsers meer ruimte, comfort en snelheid. Het college trekt hier zes miljoen euro extra voor uit. Dit komt bovenop de reguliere investeringen in buitenruimte en onderhoud, waarvan onder andere fietspaden onderdeel zijn.
435 reacties
De gemeente ontving 435 reacties op het concept-fietsplan. Het merendeel is afkomstig van de online fietscommunity fietsfan010 en de gebiedscommissies. Op onderdelen is het fietsbeleid naar aanleiding van de consultatie aangepast. Zo gaat meer aandacht gaat naar de verlichting van fietspaden. Extra maatregelen moeten zorgen voor meer brommers die rijden op de rijbaan. En de gemeente gaat sneller onderzoek doen naar de uitbreiding van de fietsenstalling aan de noordzijde van het Centraal Station.
Velen deden de suggestie om specifieke situaties in de stad aan te pakken. De gebieden worden gevraagd eerst met een top 3 van fietsprioriteiten te komen. Fietsers kunnen via fietsfan010 blijven meedenken met de uitvoering van de actiepunten. Bijvoorbeeld nog meer fietsvriendelijk af te stellen verkeerslichten zijn op dit platform dan ook welkom.

"De fiets is in Rotterdam de nieuwe heilige koe, aldus wethouder Langenberg.