Meer kosten NS voor fietsvoorzieningen stations

woensdag 12 maart 2014
timer 2 min
VNG stelt dat NS een derde van de kosten van de fietsenstallingen bij stations voor zijn rekening moet nemen. Nu betaalt NS niet meer dan circa twee procent van de feitelijke kosten, terwijl de gebruikers vooral klanten van NS zijn.

Bereikbaarheid en kwaliteit

VNG heeft een brief aan staatssecretaris Mansveld van IenM geschreven op basis van een advies van Fietsberaad. Zij constateert in haar advies dat de bereikbaarheid van stations en de kwaliteit van de openbare ruimte ernstig leiden onder de grote hoeveelheden geparkeerde fietsen rond stations. Daarnaast zijn veel fietsers ontevreden over de kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen en worden inpandige stallingen, die vaak met overheidsgeld gerealiseerd zijn, niet optimaal benut. Daarnaast lopen plannen voor capaciteitsuitbreidingen extra vertraging op, doordat het door de decentralisatieplannen van het kabinet onduidelijk is hoe de verdeling van de exploitatielasten in de toekomst verloopt.

Kosten nemen toe

Fietsberaad merkt verder op dat de kosten van stallingen bij stations voor gemeenten en andere decentrale overheden sterk toenemen. Deze moeten de helft van de kosten dragen voor de bouw van dergelijke stallingen en ze draaien steeds meer op voor kosten voor exploitatie, handhaving, onderhoud en vervanging.

Kosten verdelen

De NS betaalt voor de financiering van fietsvoorzieningen voor haar klanten nu maar een paar procent van de werkelijk kosten, aldus Fietsberaad. Fietsberaad pleit er in haar advies daarom voor de kosten anders te verdelen: een derde ten laste van NS, een derde voor rekening van de betrokken gemeenten en een derde voor het Rijk. Voor NS zou dat neerkomen op zo'n €25 miljoen per jaar. Deze aanbeveling heeft VNG overgenomen in de brief aan staatssecretaris Mansveld.

Regierol bij gemeenten

De VNG onderschrijft ook het advies van Fietsberaad om de samenwerking tussen gemeenten, NS en ProRail bij de aanpak van de problematiek rondom de fietsenstallingen bij stations anders te organiseren door de regierol bij de gemeenten neer te leggen. Nu is het vaak niet duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is en dat leidt er vaak toe dat structurele oplossingen voor fietsparkeren niet van de grond komen.

Spoorconcessie

Volgens Fietsberaad zijn gemeenten bereid deze rol op te pakken als de financiering geregeld is, zoals in het advies wordt voorgesteld. Zowel de regierol als het verdelen van de kosten is goed te regelen in de nieuwe vervoerconcessie en in lokale contracten met vervoerders, aldus het advies van Fietsberaad en de brief van VNG.

Bron: Fietsberaad