Meten is weten
De roep om meer feitelijke gegevens over de fietser wordt steeds groter. Op basis van een goed monitoringssysteem kunnen ontwikkelingen in het fietsverkeer vastgelegd en geanalyseerd en geprognotiseerd worden. Als de verzamelde gegevens vervolgens in een systeem zitten waar anderen (gemeenten, regio’s, provincies) gemakkelijk bij kunnen aanhaken, ontstaat een waardevolle tool. Vergelijkingen maken, benchmarken wordt mogelijk.
Maar waar haal je die kennis vandaan? En wat wil je eigenlijk weten? En hoe meet je dat? Een gedegen meetstrategie opzetten is een goed begin.
Naast de keuze uit meetinstrumenten (zoals apps, tellingen, enquêtes) moet ook de vraag beantwoord worden wat je allemaal wilt meenemen in de meting. Zijn bijvoorbeeld weer en kwaliteit van het wegdek ook van belang?
Op het Nationaal Fietscongres, 20 november 2014, praten Dirk Jan Huisman (Royal Haskoning DHV) en Chris Brouwers (provincie Antwerpen) u bij over hoe u een meetstrategie kunt opzetten. Huisman en Brouwers laten u aan de hand van de case ‘Provincie Antwerpen’ zie hoe een meetstrategie kan worden opgezet.
Het Nationaal Fietscongres wordt voor de derde keer georganiseerd. Dit jaar zijn we te gast in de Fietsstad 2014, Zwolle. Vorig jaar was dit congres uitverkocht. Verzekerd zijn van deelname of meer weten over het programma? Kijk op www.nationaalfietscongres.nl