Afstudeeronderzoek aan de Technische Universiteit Delft, begeleid door Goudappel Coffeng, heeft geleid tot een methode voor de locatiekeuze van zogenaamde snelladers voor elektrische auto's. De beschikbaarheid van deze tankstations van de toekomst is cruciaal voor de adoptie van elektrisch vervoer.
Methode locatiekeuze snelladers
maandag 10 september 2012
2 min
Hoogste potentieel
Snelladers zijn echter duur, dus is het van belang ze slim te plaatsen. De nieuwe methode wijst de weg naar plaatsingslocaties met het hoogste potentieel. En-passant brengt de studie een gerelateerde problematiek aan het licht: de beste manier om als gemeente de eigen ambities op het gebied van elektrisch vervoer waar te maken is het investeren in snelladers in andere gemeenten.
Zaak van samenwerking
Robert van den Brink, senior onderzoeker bij Goudappel Coffeng: \"Wij concluderen uit het onderzoek dat plaatsingsbeleid voor snelladers geen lokale aangelegenheid meer is, maar een zaak van samenwerking tussen rijk, regio's en gemeenten en uiteraard bedrijven die willen investeren in snelladers. Dit impliceert politieke en praktische keuzes. Wil je buiten je gemeentegrenzen subsidieren? Kies je voor regionaal samenwerken, ook al duurt dat in de regel wat langer?\" Uit onderzoek laat zien hoe de keuze voor 'eigen bewoners' of 'eigen grondgebied' tot andere locatie-aanbevelingen leidt dan een (boven)regionale benadering.
Feitelijk gebruik
Snelladers maken het mogelijk om in korte tijd (ca. 30 minuten) een elektrisch voertuig volledig te herladen. Het is overigens nog maar de vraag of deze laders feitelijk gebruikt gaan worden. Het idee dat je snel kunt bijladen is wellicht belangrijker als aanjager voor elektrisch vervoer dan het feitelijk gebruik. Los van de vraag of de snelladers daadwerkelijk gebruikt gaan worden om langere ritten mogelijk te maken, of primair als backup, blijft het van belang de locatie goed te kiezen. Robert: \"Wij hebben de methode inmiddels opgenomen in onze gereedschapskist op het gebied van het verschonen van mobiliteit in Nederland.\".
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Robbert Verweij als afronding van zijn masterstudie Transport & Planning, onder begeleiding van deskundigen van de TU Delft, Goudappel Coffeng en de Dienst Infrastructuur, Verkeer & Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. Zijn werk en scriptie hebben hem een 8,5 opgeleverd.
Bron: Goudappel Coffeng
Terug naar overzicht nieuws >>>