Steeds meer gemeenten schrappen in het woud aan verkeersborden om de openbare ruimte te verfraaien of de verkeersveiligheid te bevorderen. Dat lijkt simpeler dan het is. Zonder verbodsborden geen handhaving. Het is dus zaak goed af te wegen wat de gevolgen zijn van het weghalen van borden.
Minder borden toch kunnen handhaven
maandag 16 april 2012
2 min
Dilemma
Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier van justitie en bekend van het televisieprogramma Wegmisbruikers, stelt de relatie tussen verkeersborden en handhaving centraal. Hij maakt het dilemma meteen duidelijk door in te haken op een eerder artikel in VNG Magazine over het Zeeuwse dorp Oudelande (Borsele) dat alle borden verwijderde. Wanneer een wegbeheerder besluit alle fietspadborden weg te halen omdat iedereen toch wel ziet dat het een fietspad is, kunnen motorrijders die een file willen ontwijken daar lekker overheen scheuren. Niemand die ze kan bekeuren omdat er geen bord staat en de wielrijder mag op de rijbaan want het is geen verplicht fietspad meer.
Onveilige situatie
Spee: 'Als dorpsbewoners onderling afspraken maken en borden weghalen, hoef ik me daar als bezoeker niet aan te houden. Alleen als ik voor een onveilige situatie zorg, loop ik de kans op een proces-verbaal volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet. En zelfs dat doet een agent niet graag omdat hij vervolgens een uur achter de typemachine zit en ook nog eens een kritische rechter tegenover zich ziet die wil weten waaruit die verkeersonveilige situatie bestond.'
Auteur: Marten Muskee
Lees het complete artikel op de website van VNG Magazine >>
Terug naar overzicht nieuws >>>