Minder verkeersdoden, behalve onder jongeren
Het aantal verkeersdoden in Nederland is opnieuw gedaald. Het aantal jongeren dat omkwam is echter gestegen. In 2009 kwamen 30 minder mensen om in het verkeer dan een jaar eerder.
Minder verkeersdoden, maar meer jongeren
donderdag 22 april 2010
2 min
Cijfers CBS
De afname van 4% geldt met name voor de slachtoffers in de leeftijd van 30 tot 60 jaar en automobilisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft de cijfers bekend gemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in Rotterdam.
Meer jonge slachtoffers
Het aantal jongeren (18-24 jaar) dat in 2008 omkwam in het verkeer was 107 en steeg in 2009 naar 128. Terwijl bij de leeftijdsgroep 30- tot 60- jarigen een flinke daling is te zien. Die daling is meer dan 20% ten opzichte van 2008 en doet zich vooral voor bij mannen. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdscategorie is nog niet eerder zo laag geweest; 220 in 2009 tegen 280 in 2008.
Hardere aanpak
Camiel Eurlings is dankbaar dat de dalende trend zich voortzet. “We koersen langzaam maar zeker af op de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020. Maar 720 verkeersdoden is nog steeds veel te veel. We hebben opnieuw laten zien dat het aantal slachtoffers omlaag kan.” Om de dalende trend voort te zetten wil de minister, naast maatregelen gericht op alle verkeer, veroorzakers van onveiligheid harder aangepakken en dat kwetsbare verkeersdeelnemers beter worden beschermd. Een zorg is ook het toenemende aantal verkeersgewonden; dat neemt de laatste jaren het juist toe.
Kwetsbare verkeersdeelnemers
Het aantal voetgangers dat omkwam steeg van 62 naar 68. 18 van hen zijn verongelukt op een voetgangersoversteekplaats. In 2008 waren dat er 5. Het aantal verongelukte fietsers was 185 en is daarmee redelijk stabiel. En hoewel er meer motoren worden verkocht is het aantal doden onder motorrijders nagenoeg gelijk aan dat van vorig jaar: 70. Er vielen 22 doden onder fietsende jongeren (0- 17 jaar). En onder jonge bestuurders van een motor of een scooter nam het aantal doden toe van 10 naar 17. Bij 85 van de dodelijke ongevallen was een vrachtwagen betrokken. In 2008 was dat nog bij 98 het geval. Het aantal 'dodehoekongevallen' nam toe van 6 naar 10.
Lees ook het artikel Jongeren vrijwillig verkeersveilig
over een zeer succesvol project in Heusden.
Bekijk hier alle cijfers van het CBS
Terug naar overzicht nieuws >>>