Minimaal 1000 extra iVRI's in komende paar jaar
Minister Van Nieuwenhuizen wil het aantal iVRI's in de komende paar jaar verhogen van 800 naar minimaal 1800. De ambulancesector is de eerste hulpdienst die hier op landelijk niveau van zal profiteren. De iVRI's geven de ambulance bij gebruik van optische- en geluidsignalen altijd groen licht.
Zodra een ambulance met sirene en zwaailicht een kruising nadert, wordt vanuit de ambulance een signaal naar de regelinstallatie gestuurd over locatie, rijrichting, bestemming en route. De iVRI geeft dan de ambulance groen licht en de andere weggebruikers rood licht. Andere weggebruikers worden ook via in-car-systemen of navigatie-apps op de hoogte gebracht over de naderende ambulance.
Van Nieuwenhuizen: “Een ongeluk met een ambulance, dat moeten we echt voorkomen. De techniek helpt ons om het verkeer veiliger én duurzamer te maken, dit is een prachtig voorbeeld. Het lijkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. We moeten geen kans onbenut laten om ongevallen te voorkomen, ben dan ook trots op deze stap voorwaarts”.
Ongevallen voorkomen
Jaarlijks vinden diverse ongevallen plaats waarbij een voertuig van een hulpdienst door rood rijdt. In 2018 betrof dat 165 ongevallen. De uitbreiding van het aantal iVRI's moet dit aantal drastisch verlagen. De minister trekt hiervoor 10 miljoen euro uit, steden en provincies leggen hetzelfde bedrag bij.
Prioriteit
De prioritering van bepaalde groepen weggebruikers is niet nieuw. Zwaar vrachtverkeer, openbaar vervoer en fietsers kunnen nu op een aantal plekken al prioriteit krijgen bij verkeerslichten. Vrachtverkeer hoeft daardoor minder vaak te remmen en op te trekken wat brandstof bespaart en uitstoot beperkt. Bij het openbaar vervoer kan rekening worden gehouden met eventuele vertraging op de dienstregeling. Door fietsers tijdig te herkennen en daardoor sneller groen te geven, kan een gemeente of provincie het fietsgebruik stimuleren.
De slimme verkeerslichten zijn ontwikkeld binnen het Partnership Talking Traffic: een publiek-privaat samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zo’n 80 lokale en regionale overheden met ruim twintig bedrijven, gericht op de ontwikkeling van nieuwe verkeerstoepassingen voor meer veiligheid, doorstroming en duurzaamheid in het verkeer.