MobielSchadeMelden App: consumentenapp ongevalregistratie
"Veiligheid staat in ons nieuwe middellange termijnplan hoog in het vaandel. Verkeersveiligheid is hierbij een speerpunt", trapte Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond, af. Het Verbond van Verzekeraars lanceerde de vernieuwde MobielSchadeMelden app in het kader van de STAR Safety Deal die twee jaar geleden werd gesloten tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2014. Weurding: "Ons centrale doel is meer ongevallenregistratie, zodat beter beleid mogelijk is, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt en het aantal ongevallen kan afnemen."
Publieksapp
Na de introductie in 2013 van de verbeterde digitale politie-ongevalregistratie Kenmerkenmelding Plus - de plus staat voor verkeersongeval -, is nu de publieks ongeval- en schademeldapp gelanceerd. Deze maakt het melden van – ook eenzijdige - (fiets)ongevallen eenvoudiger en nauwkeuriger. Dat geeft beter inzicht in de verkeerssituatie en maakt een gerichtere aanpak van verkeersveiligheid mogelijk.
Een kleine vier jaar na het STAR-initiatief van verkeers-softwarebureau VIA, Politie en Verbond van Verzekeraars is ‘centraal en mobiel schademelden’ door politie en publiek nu een feit. De gebruikersapp is vernieuwd ( zie filmpje ) en de backoffice is er klaar voor. Nu komt het aan op het stimuleren van het gebruik.
Ongevallenijsberg
Op de STAR-site worden stakeholders geholpen in de communicatie naar weggebruikers en bestuurders, met als doel om het app-gebruik te stimuleren. Dat is nog niet zo heel eenvoudig legde Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Achmea uit, aan de hand van de psychologische ‘ongevallenijsberg’. Mensen herkennen alleen zware ongevallen met letsel en schade als ongeval en denken dan wel aan het papieren schadeformulier van hun verzekeraar. Hoe verander je dit incidentele schademeldgedrag in ‘natuurlijk’ ongevalmeldgedrag via je telefoon, hoe ‘klein’ en ‘onbeduidend’ het ongeval ook lijkt?
KenmerkenmeldingPlus
Erik Donkers van VIA liet aan de hand van ongevalsheets door de jaren heen in Den Haag zien hoe snel de ongevalsregistratie achteruit is gehold. In theorie verdwenen ongevallen als sneeuw voor de zon, terwijl in de praktijk het tegendeel gebeurde. Maar wegbeheerders konden deze onveiligheid steeds minder duiden en aantonen, laat staan er gericht op anticiperen. Vanaf 2013 wordt de ongevallenkaart in Den Haag alweer wat drukker. "Dat is het effect van de KenmerkenmeldingPlus van de politie", legt Donkers uit.
"Bij een melding aan 112 werden 7 standaardvragen gesteld en daar is er een aan toegevoegd: betreft het een verkeersongeval? Zo ja, dan wordt er een vinkje aangekruist dat blijft openstaan tot er een (digitaal) proces verbaal is opgemaakt. Deze applicatie heeft al een significante kentering in de ongevalregistratie teweeg gebracht. Als daar nu bovenop de registratie komt via de Mobielschadeapp van ongevallen waar geen politie bij komt, dan kunnen we weer voorzichtig gaan denken aan AVOC’s, de aanpak verkeersonveilige locaties, op basis van de manoeuvrediagrammen."
Het echte werk
Op 29 maart bevestigden de aanwezige stakeholders: overheden, ANWB, Team Alert, Politie, VIA, SWOV en verzekeraars opnieuw hun inzet om het totale aantal gemelde ongevallen substantieel te laten toenemen, onder meer door het gebruik van de app via de eigen kanalen te promoten door artikelen, filmpjes en publicaties. Initiatiefnemer van het eerste uur, Tjeerd Wierda, werkzaam voor de SEPS namens verzekeraars, benadrukt dat nu pas het echte werk begint. "We moeten creatief zijn en wegen vinden om de weggebruiker te verleiden te melden en dat begint met goede communicatie."
Toolkit
Via http://www.star-verkeersongevallen.nl/Toolkit vinden wegbeheerders en andere organisaties alle informatie en communicatiemiddelen om het gebruik van de MobielSchadeMelden App te stimuleren. En via http://www.star-verkeersongevallen.nl/Monitor is het aantal digitaal gemelde ongevallen dagelijks te volgen.