Mobiliteit in New York

maandag 14 november 2011
timer 3 min
Internationale ontwerpers uit 22 landen gingen aan de slag met een beruchte 'missing link in duurzame mobiliteit': de snelweg nabij het VN-gebouw die de fietsers in de weg zit. Het ontwerp van het Nederlandse Goudappel Coffeng viel met 'Flexway' een eervolle vermelding in de prijzen.
Mobiliteit in New York


Fiets is 'booming'


De kracht van het ontwerp is een snelweg die buiten de spits deels ingezet wordt als verblijfsruimte. De fiets is 'booming' in New York. Sinds 1990 nam het fietsgebruik met 500% toe, maar de infrastructuur loopt achter. Langs het water van Manhattan ligt een vrijliggend fietspad, maar deze wordt onderbroken. De zogenoemde FDR of East Side Highway doorkruist de fietsroute. Hierdoor zijn fietsers alsnog aangewezen op de gevaarlijke straten binnen Manhattan. Lokale verbindingen met het water zijn slecht. Joggers, fietsers en wandelaars komen in de knel. Kortom: de huidige mobiliteitssituatie belemmert aangenaam en duurzaam leven in de stad. De situatie is niet eenvoudig. Daarom riep een internationale ontwerpwedstrijd alle kennis en talent van de wereld op om met ideeën te komen. Internationale ontwerpers, landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen, ingenieurs en adviseurs mobiliteit gingen aan de slag. Vanuit Nederland pakte Goudappel Coffeng de handschoen op. Aart de Koning: \"Wij werden vanuit ons internationale netwerk getipt om mee te doen. Het verbinden van alternatieve vormen van vervoer, mobiliteit in een context van stadsontwikkeling, structurele verkeerstromen én aangenaam verblijven zijn immers op ons lijf geschreven.\"

Flex is the Way


Flexibiliteit is de kern van de Nederlandse oplossing. Dat was al gauw duidelijk. Aart: \"Gebruik de schaarse ruimte slim, variërend per moment van de week. Dit dynamisch denken staat in de Verenigde Staten nog in de kinderschoenen en verklaart onze eervolle vermelding.\" Aart en zijn team ontwierpen een fiets- en voetgangervriendelijk verblijfsgebied dat in de spits deels toegevoegd kan worden aan de snelweg. Met slimme vormgeving en beweegbaar straatmeubilair is de weg op verschillende manieren functioneel te maken. De fietsbereikbaarheid wordt groter en het Waterfront wordt dichter naar de stad getrokken. Het integrale ontwerpteam bestond uit stedenbouwkundigen Viviane de Groot en Aart de Koning, adviseur strategie en beleid Thomas Straatemeier en landschapsarchitect Marco Aarsen. Zij werken allen bij Goudappel Coffeng.

Achtergrond informatie


'Close the Gap' is uitgeschreven door Transportation Alternatives en d3, een organisatie gericht op vernieuwing in architectuur en stadsontwikkeling. De gedeelde eerste prijs is uitgereikt aan het Oostenrijkse architectenbureau pla.net  en het ontwerpers duo James en Madeline Stokoe.

Download hier de ontwerpen.


 

Terug naar overzicht nieuws >>>