Mobiliteitshub Delft geeft interessante inzichten

woensdag 29 april 2020
timer 4 min
Eind 2018 werd in de Professor Schoemaker Plantage in Delft de eerste mobiliteitshub geopend van de startup Hely. Met resultaat: inmiddels geeft éénderde van de gebruikers aan de eerste of tweede auto van de hand te willen doen.

De Professor Schoemaker Plantage is een nieuwbouwwijk in Delft en ligt op de oude TNO-locatie. In totaal telt de buurt straks 800 nieuwbouwhuizen. Ook komt in de wijk een groot park. Samen met AM Gebiedsontwikkeling en BAM ontwikkelde mobiliteitsaanbieder Hely de mobiliteitshub. “BAM bouwt de nieuwbouwwijk”, vertelt Bas Wilmink van de gemeente Delft. “De betrokken partijen zijn bij ons gekomen om te praten over de mogelijkheid voor een mobiliteitshub in de Schoemaker Plantage. We vonden het een interessant idee, mede omdat het om een pilot gaat.”   
 
In de hub staan vier deelauto’s van verschillend formaat waaronder twee elektrische auto’s, vier elektrische deelfietsen en een elektrische bakfiets. Hely, een startup ontstaan vanuit NS, wil door middel van mobiliteitshubs door heel Nederland mensen verleiden om de auto te laten staan. “Maar dan moet er een breed aanbod aan modaliteiten zijn ter vervanging”, stelt Jan Paul van Heemskerck, directeur van Hely. De mobiliteitshub in Delft was in 2018 de eerste die geopend werd. “Het bijzondere was dat Hely nog maar net bestond toen ze bij ons kwamen”, aldus Wilmink. Inmiddels is de startup aardig aan de weg aan het timmeren. “Inmiddels zijn we 12 hubs in zes steden verder. Ons doel is om dit jaar verder te groeien naar zo’n 25 mobiliteitshubs”, vertelt Van Heemskerck. De gemeente faciliteert de hub door ruimte beschikbaar te stellen. Wilmink: “We hebben letterlijk vier parkeerplaatsen omgetoverd tot een mobiliteitshub inclusief een laadpaal. We hebben verder geen financiële bijdrage geleverd.”         

Geen lagere norm 

In tegenstelling tot zoals in sommige andere nieuwbouwwijken is er niet voor gekozen om de parkeernorm te verlagen. “Dat heeft ermee te maken dat de plannen voor een mobiliteitshub zich pas aandienden toen er al gebouwd werd in de wijk. Het was bij deze pilot niet aan de orde”, zegt Wilmink. Van Heemskerck vult aan: “We merken in andere steden dat bij nieuwbouwprojecten wel voor een lagere parkeernorm wordt gekozen.” Toch geeft de mobiliteitshub in Delft interessante inzichten, stelt Van Heemskerck vast. “In de Schoemaker Plantage is geen betaald parkeren ingevoerd. Bewoners hebben daar de vrije keuze om een eigen auto en parkeerplaats te gebruiken of in een deelauto te stappen. We weten uit onderzoek dat één deelauto 13 personenauto’s kan vervangen. Dit komt mede doordat auto’s 96 procent van de tijd stilstaan.”  

Gebruikersonderzoek 

Hely deed in Delft onderzoek naar het mobiliteitsgedrag van de gebruikers van de hub. “Maar liefst 71 procent van de ondervraagden geeft aan positiever tegen deelmobiliteit aan te kijken. Één op de drie zegt zelfs de eerste of tweede auto van de hand te willen doen.” De gemeente Delft was positief verrast over de uitkomsten van het onderzoek. Wilmink: “We dachten in eerste instantie dat de hub maar weinig gebruikt zou gaan worden, mede omdat er zoveel ruimte is om de auto te parkeren. We hadden het idee dat mensen dan minder snel zouden overstappen op deelmobiliteit. We zijn zeer tevreden over het gebruik van de mobiliteitshub.” Wilmink denkt het succes wel te kunnen verklaren. “De bewoners van de wijk zijn hoogopgeleid, waarvan best een deel werkzaam is voor de TU Delft. De woningen zijn nul-op-de-meter. Het zijn mensen die openstaan voor innovatieve ideeën. De wijk ligt best een stukje van het centrum vandaan. Maar toch gebruiken bewoners geregeld de elektrische deelfiets in plaats van de auto.” 
 
In Schoemaker Plantage maken zo’n kleine honderd mensen gebruik van de mobiliteitshub. “Hoewel ieder voertuig zijn eigen fans heeft, merken we dat er een beweging ontstaat naar elektrisch rijden”, aldus Van Heemskerck. De bewoners kunnen op elk moment simpel via de Hely-app de voertuigen reserveren, openen en sluiten. De mobiliteitshub is op verschillende manieren onder de aandacht gebracht bij de bewoners van de nieuwe wijk. Van Heemskerck: “Bewoners hebben per email informatie ontvangen. Daarnaast hebben we een aantal demonstratieavonden georganiseerd waarbij bewoners de verschillende modaliteiten konden testen. Ook hadden we aantrekkelijke kortingen in de beginperiode.”   
 
In Delft is de gemeente druk bezig met het opstellen van een mobiliteitsplan. “We kunnen de uitkomsten van het onderzoek in Schoemaker Plantage gebruiken voor onze toekomstig beleid. Hoewel het beleid nu al toestaat dat een deel van de parkeervraag wordt opgevangen met deelmobiliteit, is er nog niks vastgelegd over hoe je om moet gaan als blijkt dat inwoners de auto inruilen voor deelmobiliteit. Daar gaan we de komende tijd druk mee aan de slag”, zo besluit Wilmink. 

Mobiliteitshub Delft