Werkgevers in en rond Maastricht gaan werknemers met een leaseauto actief inzetten om de files rond Maastricht beheersbaar te houden tijdens de bouw van de A2-tunnel door de stad. De eerste pilot 'Mobiliteitsleasing' levert naar verwachting iedere werkdag een afname van 200 spitsritten op.
Mobiliteitsleasing in Maastricht
maandag 13 september 2010
4 min
Leaseauto én gebruik alternatieve vervoersmiddelen
'Een mee-ademend zakelijk mobiliteitsbudget', zo omschrijft Robert Galjaard (projectleider vanuit ECORYS) het concept van Mobiliteitsleasing dat ingezet gaat worden om de verkeersoverlast rond Maastricht tijdens de aanleg van de tunnel door de stad te beperken. In een mobiliteitsleasecontract is geregeld dat werknemers naast hun leaseauto ook de beschikking krijgen over een veelheid aan alternatieven (OV, taxi, OV-fiets, etc.) via de bijgeleverde mobiliteitspas. Door het maken van slimme keuzes reist de werknemer niet alleen duurzamer maar kan hij ook geld overhouden van zijn jaarlijkse mobiliteitsbudget. Galjaard: “Werknemers krijgen als het ware zelf de beschikking over hun mobiliteitsportemonnee, ze krijgen het woon-werkverkeer vergoed, besparen de volledige ritprijs wanneer ze thuis werken, en besparen een deel van de ritprijs als ze met openbaar vervoer reizen.” Goed gedrag wordt beloond.Lagere kosten voor overheid
Mobiliteitsleasing is voor zover bekend het eerste concept waarbij niet alleen de overheid haar portemonnee trekt om, vaak tijdelijke, gedragseffecten te bewerkstelligen. Leasemaatschappijen hebben fors geïnvesteerd in de modernisering van het autoleaseproduct en zien Maastricht als een belangrijke showcase voor Nederlandse werkgevers met een leasevloot. En ook werkgevers financieren mee door het beschikbaar stellen van bijvoorbeeld de OV-passen. Toch werkt ook Mobiliteitsleasing in de opstartfase het best in combinatie met een (tijdelijke) stimuleringsregeling van het openbaar vervoer in de betreffende regio. Zo krijgen in Maastricht alle werknemers een OV-pas van hun werkgever, die de kosten van die pas (60 euro per jaar) terugverdient door een daling van de kosten van 'niet-gewerkte uren'.
Registratiekastje is instrument om geld te verdienen
De benodigde ritregistratiekastjes die het concept van Mobiliteitsleasing faciliteren, worden in Maastricht ook door de overheid gefinancierd. Voor weerstand tegen de kastjes, toch een van de belangrijke oorzaken van het afblazen van Anders Betalen voor Mobiliteit, is Galjaard niet bang: “Bij Anders Betalen voor Mobiliteit kwam het initiatief vanuit de overheid en voelde de burger het als een ongewenst instrument ter controle van zijn reisgedrag. Bij Mobiliteitsleasing heeft alleen de leaserijder zelf inzage in zijn privékilometers. Uit tests blijkt dat deelnemers aan Mobiliteitsleasing de ritregistraties zien als instrument om geld mee te verdienen.” In Maastricht gaan 500 werknemers gedurende twee jaar deelnemen aan deze pilot. Statistisch gezien zal gedurende de twee jaar ongeveer de helft van de deelnemers toe zijn aan een nieuwe lease-auto. En op dat moment dus een bewuste keuze kunnen maken, met de mogelijke besparingen binnen het mobiliteitsbudget in het achterhoofd.
Multimodale reisplanner
Maar is prijsvoordeel voldoende om mensen andere modaliteitkeuzes te laten maken? Het verleden heeft immers aangetoond dat bij modaliteitkeuzes vooral ook factoren als gemak, status, comfort en privacy een rol spelen? Galjaard: “Vergeet niet dat het hier gaat om zo'n tien tot vijftienduizend euro per jaar die de werknemer in zijn mobiliteitsportemonnee heeft. Bovendien zal hij, dat is echt een nieuwe ontwikkeling, bij zijn keuzes ondersteund worden door een multimodale reisplanner waardoor hij veel betere keuzes kan maken.” Galjaard verwacht dat deze multimodale reisplanners op grote schaal ontwikkeld gaan worden door een nieuw soort administratiekantoren dat in de mobiliteitsmarkt de complete registratie, verslaglegging en financiële stromen voor haar rekening zal nemen. Galjaard: “Die planners zijn weliswaar complex en daardoor prijzig, maar ze zijn technisch al wel mogelijk. Dus zodra het voor een marktpartij een belangrijke pijler onder zijn businessmodel wordt, zoals bij die administratiekantoren, worden ze zeker ontwikkeld.”
Belangstelling in Den Haag
Niet alleen Galjaard is enthousiast over het concept van Mobiliteitsleasing. Het idee heeft inmiddels ook de wandelgangen in Den Haag bereikt, staat in de belangstelling van andere knelpuntregio's en ook de vastgoedsector volgt het initiatief op de voet, omdat het volop mogelijkheden ziet om in de betreffende regio's hoogwaardige projecten te ontwikkelen. En leasemaatschappijen, naarstig op zoek naar alternatieve vormen van dienstverlening nu de markt voor leaseauto's stagneert, zijn nieuwsgierig. Bovendien leidt minder kilometers voor hen ook nog eens tot een hogere restwaarde van de leaseauto.
Meer informatie: www.mobiliteitsleasing.com