MRA-Elektrisch start proef Smart Charging
De piekuren in de vraag naar elektriciteit liggen tussen 17.00 en 20.00 uur. Dat is het moment waarop mensen thuiskomen van hun werk en er in het huishouden veel stroom wordt gebruikt. Wanneer tijdens die uren veel elektrische auto opladen, moet in de toekomst het elektriciteitsnetwerk worden verzwaard en moeten wellicht extra (kolen)centrales worden bijgeschakeld. In dat geval schiet elektrisch rijden als bijdrage aan de energietransitie zijn doel voorbij.
200 euro besparen
Het laden in de daluren is goedkoper en beter voor het milieu: er wordt gebruik gemaakt van duurzame energie en de stroom is goedkoper. De gemiddelde gebruiker bespaart hiermee per jaar ruim 200 euro.
Moet de auto toch per se in de piekuren opgeladen worden, dan kan de bestuurder de oplader alsnog aanzetten.
MRA-Elektrisch
MRA-Elektrisch (MRA-E) is een project waarin de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht met bijna 80 gemeenten en de Metropoolregio Amsterdam samenwerken om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van oplaadpunten te realiseren. De focus ligt op de realisatie van een netwerk van openbare oplaadpunten, het stimuleren van meer elektrische auto’s bij bedrijven en overheden, samenwerking met overheden en markt en kennisdeling.
Ook houdt MRA-E zich bezig met optimalisatie van het gebruik van de laadpalen, om zo minder afhankelijk te worden van oprakende fossiele brandstoffen. Als de prognose van 200.000 elektrische auto’s in 2020 uitkomt, scheelt dat Nederland jaarlijks 1 miljoen vaten olie.