Navigatie AAN tijdens werkzaamheden De Nieuwe N200
Auteur: Amanda Hanse, communicatieadviseur De Nieuwe N200, 10 april 2019
Alleen al in 2019 staan meer dan 40 verschillende faseringen op de planning. Dat, in combinatie met de ligging van de rijksweg in een dichtbevolkt gebied met uiteenlopende doelgroepen, zet De Nieuwe N200 voor een flinke uitdaging op het gebied van communicatie en verkeers- en mobiliteitsmanagement. Een uitdaging die volgens het omgevingsteam van De Nieuwe N200 vraagt om een innovatieve aanpak en nauwe samenwerking van verschillende disciplines.
Volgens Alexander de Baar, omgevingsmanager bij De Nieuwe N200, is de inzet van innovatieve bereikbaarheidstools en sociale media een gouden greep. De Baar: “Google Maps is tijdens de werkzaamheden aan de N200 altijd actueel en weggebruikers worden via Facebook met behulp van geofencing heel gericht geïnformeerd over afsluitingen.”
Project De Nieuwe N200
Groot onderhoud aan de weg en dijk, nieuwe drinkwatertransportleidingen, een groene entree voor Amsterdam met extra oversteekplaatsen, een nieuwe brug bij Halfweg en de aanleg van een ecopassage. Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam, Waternet en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht werken samen om de N200 opnieuw in te richten. Op 1 oktober 2018 ging de uitvoering van start. Naar verwachting is het project in de zomer van 2020 gereed. Dagelijks rijden op een gemiddelde werkdag zo’n 25.000 automobilisten over de N200.
De N200, een wat ‘vreemde’ rijksweg, doorkruist het dorpje Halfweg, ligt voor een deel in Amsterdam Nieuw-West en is voor veel forenzen uit Haarlem een belangrijke route naar Amsterdam. De weg een periode volledig afsluiten is dan ook ondenkbaar. Projectleider verkeer en mobiliteit bij De Nieuwe N200, Jasper de Vries: “Een 2-0 fasering waarbij verkeer over één in plaats van twee rijstroken per richting rijdt, was met een stevig pakket aan bereikbaarheidsmaatregelen wel mogelijk. De extra reistijd via de normaal al drukke N200 zou hierdoor beperkt blijven tot gemiddeld 15 minuten, afhankelijk van bijvoorbeeld het seizoen en tijdelijke afsluitingen van zijwegen.”
Tijdelijke afsluitingen van zijwegen: een brij aan informatie
Op verschillende momenten in het 1,5 jaar durende project zijn afsluitingen van zijwegen nodig. De belofte aan de weggebruiker ‘nooit meer dan één tegelijk’ zorgt ervoor dat wijken als Geuzenveld en Slotermeer altijd bereikbaar blijven, hetzij met een kleine omweg. Hetty Fentener van Vlissingen, communicatiestrateeg bij De Nieuwe N200: “Dat is mooi, maar tegelijkertijd lastig voor de communicatie. Het maakt de informatievoorziening over afsluitingen flink complex.
Want hoe informeer je relevante – maar moeilijk bereikbare – bewoners, bedrijven, scholen en weggebruikers op tijd over steeds wisselende afsluitingen op hun route en voorkom je dat ze door de verschillende afsluitingen letterlijk de weg kwijtraken? En dat op een manier die bij hen en hun informatiebehoefte past, zodat zowel de betrokken, goed benaderbare bewoner van Halfweg als de wat onbereikbare en minder geïnteresseerde Amsterdammer zich aangesproken voelt?”
Verkeer, mobiliteit en communicatie integraal benaderen
Het omgevingsteam van De Nieuwe N200 zocht naar tools en mogelijkheden om hinder zo veel mogelijk te beperken. De Baar: “Hierin bouwden we voort op ervaringen die we opdeden bij de Velsertunnel, die 9 maanden volledig dichtging voor verkeer. Daar zagen we al dat een integrale benadering van verkeer, mobiliteit en communicatie een belangrijke basis is. Door steeds wisselende afsluitingen en doelgroepen is die samenwerking bij De Nieuwe N200 nog belangrijker. Je kunt oneindig nieuwsberichtjes plaatsen op je Facebookpagina, maar als routeplanners en navigatiesystemen de afsluiting niet goed weergeven, doet dat een groot deel van je communicatie teniet.” De Vries: “Belangrijke eerste stap was daarom zorgen voor juiste informatie over afsluitingen op de plek waar weggebruikers hun reisinformatie zoeken.”
Navigatie AAN?
Wie langs wegwerkzaamheden rijdt, ziet vaak de borden met ‘Navigatie UIT’ staan. Die staan er niet voor niets: navigatiesystemen die niet actueel zijn, sturen weggebruikers bij een gewijzigde situatie zo de verkeerde kant op. De Vries: “We voerden gesprekken met meerdere leveranciers van navigatiesystemen en routeplanners om te kijken of het mogelijk is om alle systemen actueel te krijgen. Dat was een onmogelijke opgave. Er rijden nog te veel auto’s rond met navigatiesystemen die niet automatisch of regelmatig een update krijgen, hoe goed de software van de leverancier ook is. Omdat Google Maps volledig in de cloud is, en dus altijd en op elk apparaat actueel, was dat een handige partij voor dit project. Maar Google Maps benaderen om elke afsluiting – waarvan de planning ook weleens op het laatste moment kan wijzigen – door te voeren, is onmogelijk. Het bedrijf Livecrowd Mobility in Amsterdam bleek als premium developer van Google de juiste rechten te hebben. Door alle afsluitingen bij de start van de afsluiting in Google Maps verwerkt te hebben, gaat de weggebruiker die hierop vertrouwt altijd voorbereid op weg. En ook Waze bleek een goede partner om te zorgen voor een actuele kaart.”
Goed voorbereid op weg
Hoewel de borden met ‘Navigatie UIT’ waarschijnlijk in de (nabije) toekomst uit het straatbeeld verdwijnen, blijkt het daar nu nog te vroeg voor aangezien niet álle systemen al 100% actueel kunnen zijn. Maar een belangrijke stap is gezet: weggebruikers worden gewezen op het feit dat Google Maps en Waze voor de N200 actueel zijn. Met als uiteindelijke doel dat alle informatie die weggebruikers tegenkomen voor en tijdens hun reis overeenkomt: een Facebookbericht op je tijdlijn wijst je van tevoren op een afsluiting, deze informatie sluit aan bij wat Google Maps je adviseert en de borden langs je route bevestigen die informatie. Fentener van Vlissingen: “Actueel kaartmateriaal maakt ook de communicatie over afsluitingen eenvoudiger. Voor elke afsluiting een publieksvriendelijk omleidingskaartje maken is steeds minder nodig. Het advies ‘Ga goed voorbereid op weg. Google Maps en Waze zijn altijd actueel’ is dan voldoende.” De Vries vult aan: “Zeker in het dichtbevolkte gebied waar de N200 ligt, is dat een goede oplossing. Er is namelijk vaak niet één omleidingsroute, en Google Maps houdt rekening met de beste route voor ieders persoonlijke reis.”
Live verkeerssituatie op www.denieuwen200.nl
Voor De Nieuwe N200 is de website www.denieuwen200.nl een belangrijk communicatiemiddel met maandelijks duizenden bezoekers. Fentener van Vlissingen: “Een logische volgende stap was daarom de kaart van Google Maps te integreren op de homepagina van de website, geïnspireerd op het concept van www.rotterdamonderweg.nl. Zo kunnen websitebezoekers ook via deze weg hun route plannen. Bijkomend voordeel is dat weggebruikers denieuwen200.nl vaker bezoeken, en op die manier ook andere informatie en nieuws over het project meekrijgen.” Om nog een stapje verder te gaan, laat het omgevingsteam door InMoves vijf camera’s plaatsen met zicht op de N200 om die vervolgens live uit te zenden op de website. De Vries: “Waar je voordat je de auto instapt bij een rode streep op Google Maps misschien nog denkt ‘ach, het zal wel meevallen’, laten livebeelden écht zien hoe druk het is. Het kan maar net dat duwtje in de rug zijn om toch wat later te vertrekken of een andere route te nemen.” Uit de bezoekerscijfers en reacties vanuit de omgeving blijkt deze ‘extra feature’ een welkome aanvulling op de informatievoorziening, in de eerste twee maanden van de werkzaamheden werd al ruim 1000 uur naar de camerabeelden gekeken.
Voor vertrek de drukte checken op www.denieuwen200.nl
Bericht over ‘jouw weg’ op je tijdlijn
De Facebookpagina De Nieuwe N200 is met ruim 2000 volgers een belangrijk kanaal voor regelmatig contact met de omgeving en weggebruikers. Dé plek om omgeving mee te nemen in wat er ‘buiten’ gebeurt, maar ook om een plotselinge afsluiting te communiceren. De Baar: “Voordeel daarbij is de directe feedback die we via Facebook krijgen. Is een afsluiting niet duidelijk aangegeven, dan horen we het gelijk. Dit helpt enorm om de informatievoorziening te verbeteren.”
Wel komt het team er al snel achter dat voor volgers die niet regelmatig over de N200 rijden, de informatie over afsluitingen minder interessant is. Het team gaat op zoek naar een manier om nog gerichter te communiceren met weggebruikers op de N200 en vindt wederom in Livecrowd Mobility de partner. Met behulp van een virtueel ‘hek’ om de weg, een geofence, is data verzameld over mensen die erdoor rijden. Door berichten op Facebook naar deze groep te ‘pushen’, krijgen vooral mensen die ook daadwerkelijk over de N200 rijden het bericht te zien. Fentener van Vlissingen: “Omdat de berichten voor deze doelgroep relevant zijn, wordt er flink gedeeld en op gereageerd. Hoewel het best spannend was of deze nieuwe techniek echt werkt, werd dat bij een onverwachte weekendafsluiting van de N200 snel duidelijk. Het Facebookbericht werd gepusht naar N200-gebruikers en zoveel gedeeld en geliket dat het bericht ruim 17.000 mensen bereikte, bijna 15 keer zoveel als het aantal volgers op dat moment.”
Flitsmeistergebruikers op de hoogte
Ook de app Flitsmeister wordt ingezet als kanaal om weggebruikers gericht te informeren. Een week voorafgaand aan een afsluiting ontvangen automobilisten op de N200 een notificatie via Flitsmeister. De doelgroep wordt bepaald met behulp van virtuele locatiepins. Nadat Flitsmeistergebruikers langs zo’n locatiepin gereden zijn, krijgen ze een notificatie op hun smartphone over de aankomende afsluiting en een link naar de projectwebsite. In het kader van de verkeersveiligheid niet onderweg, maar na de rit. Grote kans dat ontvangers van het bericht de week erna ook op de N200 moeten zijn. En zo worden per campagne bijna 50.000 unieke weggebruikers heel gericht gewezen op de afsluiting op hun route.
De weggebruiker met Flitsmeister gericht informeren over hinder
En dan is het 1 oktober 2018
De 2-0 fasering staat op de weg, de omgeving is via allerlei verschillende kanalen gewezen op de te verwachten hinder, Google Maps en Waze zijn actueel, de kaart op de website en de camerabeelden staan live. De Vries: “De enorme hinder bleef uit, die 15 minuten extra reistijd werd vrijwel nooit gehaald. Toen we de eerste zijwegen afsloten, nam de drukte wel flink toe. Toch is het tot nu toe echt wel binnen de perken gebleven.” Of het pakket aan innovatieve bereikbaarheidsmaatregelen daaraan heeft bijgedragen? “Dat geloof ik zeker, al is het nog lastig te meten. Weggebruikers die op Google Maps vertrouwen en niet op de hoogte zijn van de werkzaamheden aan de N200 hebben het misschien niet eens door. En dat is alleen maar een goed teken. Bij de N200 zien we heel duidelijk hoe veel je in de praktijk al met data kan. We hebben nu alweer flinke stappen gezet qua innovatieve tools in vergelijking met vorige projecten. Die ontwikkeling gaat snel en stopt voorlopig echt nog niet.”
De N200 doorkruist het dorpje Halfweg