In alle visies, discussies en artikelen over de toepassingsmogelijkheden van (NFC) komt steevast de parkeerwereld naar voren. Daar liggen kansen op het gebied van bijvoorbeeld ticketing, betalingen en reserveringen. Gaat de grote doorbraak komen?
Near Field Communication
woensdag 8 juni 2011
3 min
Henk Domenie (Skidata) en Pieter Bakker (Schmit Parkeersystemen) zijn enthousiast over de mogelijkheden, maar benadrukken dat ook, of juist, het klantgericht denken het succes bepaalt.
Alle hardware moet NFC-compatibel zijn
“De ontwikkelingen gaan snel”, bevestigt Bakker de berichten in de pers over de opmars van NFC. “Het definitieve afscheid van het magneetspoor en de overstap naar chip-technologie is nog gaande of er wordt al volop gepraat over NFC-technologie.” Tegelijkertijd, als je naar de huidige parkeerdiensten en systemen kijkt, is en blijft het zaak om alle door de consument gewenste betaalwijzen te ondersteunen. Daar zijn Domenie en Bakker het over eens. De producten en diensten van hun beider organisaties ondersteunen deze filosofie en zijn dus ook NFC- compatibel
Transacties moeten snel, veilig en transparant afgehandeld worden
Voor het zover is moet het aantal NFC-chips in mobiele telefoons of op creditcards nog fors toenemen, om zo een kritische massa te bereiken die de consument de kracht geeft om diensten af te gaan dwingen. Ook de backbone van het systeem moet nog verder opgetuigd worden, benadrukt Bakker en geeft daarbij aan dat de wens nog vaak de vader van de gedachte is. “Opdrachtgevers willen service en gemak bieden aan hun consument. En dat is prima. Daarbij gaan ze onbewust, of bewust, voorbij aan het feit dat zelfs ogenschijnlijk eenvoudige applicaties grote eisen stellen aan onderlinge communicatie tussen hardware, sofware en dataverkeer. Transacties tussen zeer uiteenlopende terminals, betaalsystemen, creditcardmaatschappijen en providers van diensten moeten op een correcte, transparante en veilige manier afgehandeld worden.”
De klant bepaalt welke dienst hij waar afneemt
Met de snelle toename van het aantal NFC-smartphones, met de organisatie van het betalingsverkeer en het vereiste dataverkeer krijgt de infrastructuur voor NFC-diensten definitief vorm. Als de basis staat, is het aan de markt om slimme producten en diensten te ontwikkelen. Mogelijkheden te over, zo lijkt het wanneer Henk Domenie en Pieter Bakker uiteenlopende en inspirerende voorbeelden de revue laten passeren. Die kun je grofweg indelen in een aantal hoofdrubrieken:
Exploitatiemogelijkheden van de locatie
Locatiegebonden diensten.
Citymarketing.
CRM-toepassingen.
Alle marktpartijen moeten hun kansen pakken
Er is dus veel mogelijk en er zal ook veel gaan gebeuren, zowel op operationeel als beleidsmatig niveau. En dus adviseren Domenie en Bakker elke partij in de parkeerwereld om nu alvast te anticiperen op de NFC-ontwikkelingen. Niet alleen de exploitanten en toeleveranciers maar ook partijen als TomTom en Parkeerlijn. Maar ook gemeenten zullen in deze nieuwe slag om de parkeerconsument mee moeten.
Terug naar overzicht producten >>>