Nieuw fietsbeleid Rio de Janeiro

dinsdag 31 juli 2012
timer 2 min
De Dutch Cycling Embassy heeft specifiek voor Rio de Janeiro berekend wat voor effect een goed fietsbeleid kan hebben op duurzame ontwikkeling en helpt Rio bij de ontwikkeling van een nieuw stedelijk verkeers- en vervoersbeleid, met steun van het ministerie van IenM.
Nieuw fietsbeleid Rio de Janeiro

Gaststad


Roelof Wittink van de Dutch Cycling Embassy vertelt: “Het ministerie van IenM heeft vorig jaar gezegd dat ze naar de conferentie van Rio+20, de VN-top over duurzame ontwikkeling, wilden met vier publiek-private partnerschappen. Eén van de vier was de DCE. Omdat Rio de gast stad van de conferentie was wilde ik hier wat mee doen. Ik had daar al relaties en regelmatig overleg met het gemeentebestuur en locoburgemeester Muniz.”

Worstelen


Zijn duurzaamheidsdoelstelling was concreet: 8 procent minder CO2-emissie dan in 2005, 20 procent minder in 2020, met daarnaast een goed fietsbeleid met een publiek fietssysteem en betere aansluiting met het openbaar vervoer. Alleen: ze worstelden ermee hoe je de doelstellingen verbindt aan je fietsbeleid. Nederlandse verkeersmodellen zijn hier veel meer op ingericht, ze zijn multimodaler: het bestuur van Rio had hier veel interesse in.

Samenwerkingsverband


Dit resulteerde in een samenwerkingsverband met Goudappel Coffeng en ITC (onderdeel van de Universiteit Twente). Laatste heeft een methodiek ontwikkeld om te bepalen hoeveel meer CO2-uitstoot en emissies er zouden zijn als er helemaal niet gefietst zou worden. Dit werd samen met het model OmniTRANS van Goudappel Coffeng ingezet. In het huidige Rio wordt 4 procent van de verplaatsingen per fiets gedaan, wat 8 procent CO2-uitstoot en emissie vermijdt. Het transport is verantwoordelijk voor de helft van de totale emissies.

Effectberekening komende jaren


Ook is het effect berekend van het beleid de komende jaren: de werkgelegenheid in de stad is nu erg geconcentreerd. Wittink: “Door dit te decentraliseren voorkom je veel verplaatsingen. We hebben ook gezegd dat het beleid nog beter werkt wanneer de fiets slimmer wordt afgestemd op het OV. Ook daar hebben we veel kennis over.” Wittink werd samen met staatssecretaris Joop Atsma uitgenodigd om de plannen te presenteren tijdens een seminar in Rio de Janeiro. De studie kreeg veel aandacht van de ontwikkelingsbanken, VN organisaties en kennisinstellingen en wordt onderdeel van de internationale samenwerking die dankzij Rio+20 in een stroomversnelling kwam.

Lees meer over Rio+20 in de septembereditie van Verkeer in Beeld!


 

Terug naar overzicht nieuws >>>