Van januari tot en met april 2012 stonden we 2,2 miljoen uur minder in de file dan in dezelfde periode vorig jaar. De filedruk nam met 5,6 procent af terwijl nagenoeg evenveel verkeer gebruik heeft gemaakt van de wegen en ook het totaal aantal afgelegde kilometers gelijk is gebleven. Sinds 2000 is de totale filezwaarte niet zo laag geweest.
Nieuw laagterecord files sinds 2000
maandag 4 juni 2012
3 min
Publieksrapportage
Dat blijkt uit de Publieksrapportage Rijkswegennet van Rijkswaterstaat die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Minister Schultz: “Dit is heel goed nieuws voor automobilisten en vervoerders. Maar ook voor mensen die rond notoire fileknelpunten leven. Minder files betekent ook schonere lucht voor omwonenden. Toch ben ik nog niet tevreden. Voor onze economie is het essentieel dat de bereikbaarheid optimaal is. Daar moeten we de komende jaren hard aan blijven werken.”
Betere doorstroming
De betere doorstroming komt vooral doordat er de afgelopen periode op verschillende plaatsen wegen zijn verbreed en spitsstroken zijn geopend. De openstelling van nieuwe wegdelen op de belangrijke verkeersaders, de A2 en de A4 laten grote verbeteringen in reistijd zien. Op het traject A4 Badhoevedorp - Zoeterwoude is de reistijd van weggebruikers met 13 minuten verkort tegenover de oude situatie. Begin mei is een extra rijstrook geopend tussen Gouda en Woerden waardoor de weggebruiker dit traject gemiddeld 8 minuten sneller aflegt.
Filetop-10
Op de eerste plaats in de filetop-10 staat nu de A50 tussen de Waalbrug en Knooppunt Ewijk. Hier wordt tot eind 2014 gewerkt aan de aanleg van extra rijstroken en de brug over de Waal. Ook bij andere locaties uit de filetop-tien zoals de A12 tussen Lunetten en Veenendaal wordt gewerkt aan uitbreiding van de weg om de doorstroming te verbeteren.
Werkzaamheden
Van alle files wordt maar een klein deel veroorzaakt door werkzaamheden. De hinder door werkzaamheden was eind 2011 al gedaald van 6 naar 5,1 % van de totale filezwaarte en dat is de eerste periode van dit jaar op dit lage niveau gebleven. De hinder nam eind vorig jaar onder meer af omdat er weinig spoedwerkzaamheden nodig waren voor het repareren van vorstschade.
Winteronderhoud
De schade aan de weg door het winterweer in het afgelopen winterseizoen (2011-2012) bleef beperkt tot 0,4 procent van het totale wegoppervlak tegen 1,7 procent in 2010/2011. Door de beperkte sneeuwval was er ook minder zout nodig voor gladheidsbestrijding: in totaal verbruikte Rijkswaterstaat de afgelopen winter 44 duizend ton zout. Vorig jaar was dit 160 duizend ton zout.
Verkeersveiligheid
Op de Rijkswegen is het aantal geregistreerde verkeersdoden gedaald van 81 in 2010 naar 67 in 2011. Dat is een daling van 14 %. En hiermee zet de dalende trend op Rijkswegen zich voort.
Tevreden weggebruikers/Gebruikerstevredenheid
Volgens de cijfers van het jaarlijks gebruikerstevredenheidonderzoek van Rijkswaterstaat uit september 2011 zijn ongeveer vier op de vijf automobilisten (77%) en vrachtwagenchauffeurs (80 procent) tevreden over Rijkswaterstaat als beheerder van de rijkswegen. Men is vooral tevreden over de informatievoorziening langs de weg via de blauwe borden, tekstkarren en routepanelen boven de weg en de breedte van de rijstroken. Het minst tevreden is men over informatie bij vertragingen, de reden van de file en over omleidingsroutes en de doorstroming. De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat (0800-8002) kreeg in 2011 45.942 meldingen over het rijkswegennet, vooral over verkeersveiligheid en werkzaamheden (omleidingen en afzettingen) en het gebruik van de spitsstroken. In 2011 trokken de websites van Rijkswaterstaat en VanAnaarBeter.nl elk ongeveer 2.3 miljoen bezoekers.
Terug naar overzicht nieuws >>>