Nieuwe gedragscampagne laat licht opgaan bij fietsers
Samen met directeur-bestuurder van TeamAlert Henk Schravemade en wethouder Klein van de gemeente Den Haag, bracht Van Bruggen op 13 oktober een eerste lichtsymbool op het fietspad aan in Den Haag. In deze gemeente is de pilot als eerste wordt uitgerold. Utrecht en Rotterdam volgen binnenkort.
“Het gaat om een tijdelijke markeing, die met spuitverf is aangebracht”, licht woordvoerder Markus van Tol toe. “Bovendien licht de verf ’s avonds op, als je er met een koplamp op schijnt.” Daardoor is de tekst dus óók goed zichtbaar in het donker.
Aanleiding
Vrijwilligers van de ANWB Lichtbrigade hebben in vijf jaar tijd miljoenen fietslampjes uitgedeeld en fietsen op verlichting gecontroleerd. Nadien is geconcludeerd dat het merendeel van de fietsers hun verlichting nog steeds niet op orde heeft, met name onder jongvolwassenen.
67% van de Nederlanders heeft afgelopen winter een onveilige verkeersituatie meegemaakt door gebrek aan verlichting. De markeringen op de fietspaden moeten ervoor zorgen dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt: van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers.
Hoe dan?
Vaak is onder fietsers geen sprake van onwil, maar hebben ze andere redenen. Kapotte lampen, lege batterijen of simpelweg vergeten. Met deze actie valt het meest te winnen onder de categorie ‘licht vergeten’, legt Van Tol uit.
“We hebben op een fietspad een voor- en een nameting gehouden. 13 procent van de fietsers is zijn licht simpelweg vergeten. Als al die mensen hun licht door deze bewustwordingscampagne wél aanzetten, wordt het een stuk veiliger op de weg.”
Regionale uitrol
Den Haag is de eerste gemeente die dit initiatief steunt en wil in gesprek met de ANWB om de toepassing uit te rollen. Aangezien jongeren een risicogroep vormen werkt de ANWB samen met TeamAlert voor een regionale uitrol in (studenten)steden. Op 26 oktober starten de partijen de actie in Rotterdam en Utrecht.