Integrale aanpak P+R voor veilig en optimaal gebruik
Om een P+R locatie tot een succes te maken is het noodzakelijk dat bij de realisatie en de exploitatie tevens aandacht wordt besteed aan diverse aspecten op het gebied van onderhoud, veiligheid, bereikbaarheid en voorzieningen.
Nieuwe integrale aanpak P+R voor veilig en optimaal gebruik
vrijdag 5 februari 2010
3 min
Integrale visie
Om een P+R locatie tot een succes te maken is het noodzakelijk dat bij de realisatie en de exploitatie tevens aandacht wordt besteed aan:
Juiste locatie en bereikbaarheid van de P+R;
Beheer en onderhoud van de P+R;
Sociale veiligheid en het weren van criminaliteit;
Goede aansluiting met (H)OV en snelle, frequente verbindingen stadinwaards ;
Uitgebreide (dynamische) informatievoorziening;
Fietsenstallingen, OV- of Leen fiets en goede comfortabele fietsroutes;
Oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's;
(Sociale) Voorzieningen op de P+R zoals horeca, toiletten, vergaderruimte en flexwerkplekken.
Helaas heeft het gebrek aan een integrale visie en aanpak vaak geleidt tot een mislukken van de P+R locatie. Een aantal wegbeheerders overwegen zelfs om P+R locaties op te heffen vanwege criminaliteit, sociale onveiligheid en vervuiling.
Integraal Plan van Aanpak P+R Locaties
Movinnio, de onafhankelijke stichting die innovaties in duurzame mobiliteit katalyseert, heeft met haar deskundige partners op dit gebied, Mobiplaza en Comforttrack, een 'Integraal Plan van Aanpak P+R Locaties' opgezet. Bovenstaande punten zijn per onderdeel uitgewerkt waardoor de P+R locatie een prettige verblijfsplek wordt, niet alleen voor de parkerende automobilist, maar ook voor passanten die (tijdelijk) willen Pauzeren, Eten, Telewerken, Vergaderen, Shoppen, Auto of fiets laten repareren, Autowassen, informatie over evenementen in de stad willen verkrijgen (VVV-kiosk), een plattegrond van de regio willen uitprinten, een fiets willen lenen en wellicht een kind willen onderbrengen in een kinderdagverblijf.
Investeringen terugverdienen
Door deze aanpak kan er voor de investerende overheid een exploitatiemodel worden opgezet waarbij de investeringen met publieke middelen op termijn kunnen worden terugverdiend. Tevens maakt het de locatie veel interessanter voor private investeerders. In het model wordt er van uitgegaan dat het onderhoud van de P+R wordt verzorgd door de private partijen zodat de overheid er geen bemoeienis meer mee heeft en ook geen kosten meer maakt.
Voor de energievoorziening kan overwogen worden om windturbines en Zonnecollectoren te plaatsen. Deze kunnen tevens oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's van duurzame energie voorzien. Opbrengsten uit resterende energie kunnen weer bijdragen aan het terugverdienmodel.
P+R Plus, best practice Wormerland
Dit model is gebaseerd op de ervaring met de P+R Locatie Wormerland, langs de A7, afrit 2, Zaanse Schans, die optimaal functioneert. Sinds de ingebruikname van de geüpgrade P+R is de parkeerbezetting 120% en de criminaliteit is gedaald tot nul.
Een goed functionerende P+R kan een belangrijke rol spelen in de duurzame ketenmobiliteit. Het kan het autogebruik in de steden terugdringen mits de automobilist een snellere, comfortabele reis naar de binnenstad of werkplek geboden kan worden. Het kan het binnenstedelijk fietsgebruik stimuleren door, naast een goede fietspadverharding, ook overkappingen aan te brengen die de fietser tegen regen en wind beschermen.
Meer info is te vinden op www.movinnio.eu, www.mobiplaza.nl, www.comforttrack.nl.