Nieuwe pijlers van verkeersbeleid

dinsdag 16 november 2010
timer 2 min
De laatste decennia zijn verkeersmodellen enorm doorontwikkeld. Ook is het scala aan instrumenten om verkeer te monitoren en te sturen verveelvoudigd. Men zou hieruit kunnen concluderen dat het beleidsinstrumentarium meegroeit met de vragen die binnen gemeentelijk verkeersbeleid worden gesteld. 
Nieuwe pijlers van verkeersbeleid

 

Duidelijke kloof


Toch is in diverse gemeentelijke verkeer- en vervoerplannen een duidelijke kloof te zien tussen beleidsvragen en beleidsmaatregelen. Het instrumentarium en het verkeersbeleid houden elkaar in een houdgreep: het verkeersbeleid stelt alleen vragen die met het instrumentarium kunnen worden beantwoord en het instrumentarium probeert die vragen steeds beter te beantwoorden. Het is alsof alle problemen spijkers worden, omdat we alleen maar een hamer hebben.

Verkeersbeleid opnieuw beschouwen


In deze tijden van economische crisis in combinatie met een groeiend milieubewustzijn en een verlangen naar een hogere kwaliteit van het leven is het daarom op zijn plaats om de rol van verkeersbeleid opnieuw te beschouwen. De persistente focus op objectieve gegevens, normen en richtlijnen heeft wellicht zijn langste tijd gehad. Zo ook het gesloten planproces, waarbij burgerparticipatie werd gezien als verkooptechniek. We moeten beter gaan begrijpen dat beleidsinterventies winnaars en verliezers opleveren, en dat dit vooraf inzichtelijk moet worden gemaakt om te streven naar rationeler en beter communiceerbaar beleid. We moeten beter besef hebben van de sociale implicaties van beleidsinterventies en van issues die spelen bij mensen die direct betrokken zijn.

Het volledige achtergrondartikel van Bas Tutert en Tom Thomas van de Universiteit Twente en Witteveen+Bos lezen?

Download hier de pdf.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>