Het snelfietsroutenetwerk rond Eindhoven wordt uitgebreid met meer dan 50 kilometer aan fietspaden. Het gaat om vijf nieuwe snelfietsroutes. Met het project is 51 miljoen euro gemoeid en er zijn tien gemeenten bij betrokken.
Omgeving Eindhoven krijgt er 5 snelfietsroutes bij
“Hier wordt fietsgeschiedenis geschreven”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. “We lopen als Brabant voorop met onze snelfietspaden, maar zelfs voor ons is dit een heel groot moment. Fietsen is leuk, gezond en het is in veel gevallen ook gewoon de snelste manier van reizen. Zeker als al deze routes straks gerealiseerd zijn. Dan ligt er een geweldig netwerk waar de hele regio profijt van heeft. Dat is iets om trots op te zijn.”
In Brabant is al jarenlang geïnvesteerd in een netwerk van snelfietsroutes, die een veilige en directe verbinding van A naar B bieden. Nu worden er in één keer vijf nieuwe routes aan dit netwerk toegevoegd. Dit kan door beschikbare financiering binnen het pakket van kortetermijnmaatregelen om de Brainportregio beter bereikbaar te maken.
Drie nieuwe bruggen, vier onderdoorgangen
De nieuwe routes zijn F2 (Eindhoven-Best), de Pendelroute (eveneens Eindhoven-Best), de Groene Corridor (Eindhoven-Oirschot), Hovenring-De Run (Veldhoven) en F58 (Tilburg-Lieshout). Het netwerk wordt uitgebreid met drie nieuwe fietsbruggen en vier nieuwe fietsonderdoorgangen. De meest ingrijpende verandering vindt plaats bij het Wilhelminakanaal in Best, waar drie nieuwe fietstunnels onder de wegen en een nieuwe fietsbrug over het kanaal worden aangelegd.
Tien betrokken gemeenten
Deze zomer ondertekenen de provincie en de tien betrokken gemeenten de bestuursovereenkomsten voor de aanleg van de vijf routes. Dit zijn Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot, Son en Breugel, Laarbeek, Nuenen, Tilburg, Oisterwijk en Hilvarenbeek. Op de eerste locatie is de bouw al begonnen. De aanleg van alle nieuwe routes moet volgend jaar van start gaan.
Meer fietsen na aanleg snelfietspad
Onderzoek uit 2023 toont aan dat één op de vijf gebruikers van de reeds bestaande snelfietsroutes voorheen dezelfde route (gedeeltelijk) met de auto of het openbaar vervoer aflegde. Daarnaast geeft ongeveer 35 procent van de gebruikers aan nu meer te fietsen dan voor de aanleg van het snelfietspad. Dit zijn resultaten die de verwachtingen van de provincie hebben overtroffen.
“Die uitkomsten zijn een geweldige motivatie om op deze voet verder te gaan”, zegt gedeputeerde Smeulders. “Want het bewijst wel dat snelfietsroutes ontzettend kunnen helpen in de strijd tegen files. Nu ons netwerk zo snel groeit, wordt het voor nog meer Brabanders aantrekkelijk om met de fiets te reizen. Zo is de fiets cruciaal om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar te houden.”