Overal in Nederland hangen middelbare scholieren uren achtereen zwetend boven een blaadje met lastige opgaven. Ook in Venlo, op de Fontys Hogeschool. Vervelend voor deze studenten is dat het tracé van de A74 vlak langs hun school loopt. En dat de bijna onvermijdelijke heiwerkzaamheden de rust lelijk kunnen verstoren.
Omgevingsmanagement bij A74 Venlo
dinsdag 6 september 2011
3 min
Goed gesprek
Tijd dus voor een goed gesprek. Vroegtijdig en proactief overleg, tussen opdrachtgever en aannemer enerzijds en deomgeving anderzijds, kan immers veel ergernis en overlast voorkomen. De mogelijke overlast voor 'blokkende' scholieren is een voorbeeld van de invloed van een bouw- of infrastructureel project op de omgeving. Een zogeheten omgevingsmanager kan veel kou uit de lucht halen en onnodige vertraging later in het project voorkomen. Of, zoals de omgevingsmanager zelf zegt: hij of zij moet als spreekwoordelijke 'spin in het web' de balans vinden tussen interne belangen die van de opdrachtgever en de eigen organisatie en externe belangen die van de diverse stakeholders. Een complexe, maar interessante en uitdagende functie.
Transparant en tijdig
Welke stakeholders spelen een rol bij omgevingsmanagement? En welke middelen heeft de omgevingsmanager om draagvlak te creëren onder deze partijen? Lastige vragen, want er zijn weinig vakgebieden zo breed als omgevingsmanagement. Het antwoord op vraag één zou kunnen luiden: alle partijen behalve de opdrachtgever, de aannemer en het eventuele ontwerp- en adviesbureau. Denk bijvoorbeeld aan de partijen die vergunningen verlenen, omwonenden, archeologen, partijen die kabels en leidingen leggen in de bodem, en bedrijven en instellingen in de buurt van de bouwplaats. Het belangrijkste middel waar de omgevingsmanager en bij een groot project zijn of haar team over beschikken, is communicatie. Live, schriftelijk, digitaal: het maakt niet uit, zolang het maar tijdig gebeurt én helder en transparant is. Eerlijk ook vooral. Alleen dan neem je de externe partijen zichtbaar serieus. Alleen dan zullen ze het proces niet onnodig vertragen met bezwaarprocedures.
Kosten én baten
Is omgevingsmanagement niet een stevige investering waarvan de opbrengsten onzeker zijn? Ja, het is een investering, in tijd, in geld en in energie. Maar vrijwel alle grote organisaties, ook de commerciële partijen zoals aannemers, zijn overtuigd van het belang én van de baten van omgevingsmanagement. Zo ook bij de A74 in Venlo:
een team van een man of tien is vanuit Royal Haskoning gedurende het project bij aannemer Dura Vermeer gedetacheerd. Belangrijkste uitdaging is het bijzondere verloop van het project: de werkzaamheden begonnen al voordat het Tracébesluit onherroepelijk was. En dus viel er nogal wat uit te leggen aan omwonenden en
andere belanghebbenden. Dura Vermeer heeft namens opdrachtgever Rijkswaterstaat een aantal collectieve voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor de diverse betrokken partijen. In een enkel geval zijn individuele huisbezoeken afgelegd, bijvoorbeeld bij mensen die vreesden dat hun woning slecht bereikbaar zou zijn gedurende lange tijd of bij mensen die dicht bij de heiwerkzaamheden woonden. Vrijwel iedere externe belanghebbende heeft deze inspanningen en de transparante communicatie gewaardeerd. En het belangrijkste: het project loopt mede hierdoor op rolletjes.
Meer weten? Kijk op www.mobiliteitinbeeld.nl of www.royalhaskoning.com
D
it artikel is verschenen in Verkeer in Beeld #3 2011.
Terug naar overzicht projecten >>>