Ondergrondse regeltechniek voor GVB Amsterdam
Voor de speciale tramlijn van IJburg, de nieuwe stadswijk aan de oostkant van Amsterdam, heeft GVB op Steigereiland een nieuw type ondergrondse behuizing van de elektrische voeding en verkeersregelinstallatie in gebruik genomen.
Ondergrondse regeltechniek voor GVB Amsterdam
vrijdag 9 juli 2010
2 min
{igallery 62}
Ondergrondse regeltechniek voor GVB Amsterdam
Voor de speciale tramlijn van IJburg, de nieuwe stadswijk aan de oostkant van Amsterdam, heeft GVB op Steigereiland een nieuw type ondergrondse behuizing van de elektrische voeding en verkeersregelinstallatie in gebruik genomen.
Nieuwe stadwijk, nieuwe tram
IJburg is een nieuwe stadswijk aan de oostkant van Amsterdam. Op zes eilanden worden 18.000 woningen gerealiseerd voor zo'n 45.000 inwoners. Voor een goede verbinding met de rest van de stad is in 2005 de IJtram in gebruik genomen. Bij de aanleg van de IJtram zijn in eerste instantie standaard besturingskasten bij elke halte toegepast, met daarin alle regel- en communicatietechniek.
Esthetisch en veiligheidstechnisch onverantwoord
Bij het vaststellen van de uitgangspunten van IJburg heeft de gemeente Amsterdam echter besloten dat er in de openbare ruimte geen technisch straatmeubilair wordt toegepast. Daarnaast staan de kasten midden op drukke kruispunten en ontnemen in sommige gevallen het zicht. Voor de beheerders redenen genoeg om alsnog de kasten te vervangen voor obstakelvrije, ondergrondse kasten.
Nieuw type ondergrondse behuizing
De installaties in de kasten zijn zodanig omvangrijk dat er geen pasklare oplossingen voorhanden zijn op de markt. Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) heeft PUTkast BV benaderd voor een projectmatig ontwikkeling en implementatie van een geheel nieuw type ondergrondse behuizing.
Regeltechniekkast op ondergronds hefplateau
Op Steigereiland zijn een PUTkast model kWh-meter en een model Regeltechniek ondergronds geplaatst. De regeltechniek kast staat op een verticaal hefplateau. Met een afstandsbediening wordt de deksel volledig automatisch geopend en met een tweede druk op een knop komt het hefplateau omhoog. Hierna kan aan drie zijden de regel- en besturingstechniek worden bediend en onderhouden.
Implementatie
Behalve het ontwerp- en productieproces heeft PUTkast BV ook de implementatie verzorgd. Binnen enkele werkdagen is de bestaande bovengrondse kast vervangen voor de ondergrondse uitvoering. Hierbij zijn alle data- en glasvezelbekabelingen over gezet zonder dat de IJtram buiten bedrijf werd genomen.
Terug naar overzicht projecten >>>