Onorthodoxe maatregelen nodig aanpak fietschaos Utrecht

woensdag 3 februari 2016
timer 3 min
Centrummanagement Utrecht (CMU) heeft - in een kritische reactie op het concept Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan Utrecht 2015 - de gemeente gevraagd verdere behandeling aan te houden, omdat de reactietijd op het plan in haar ogen te kort was. CMU biedt aan mee te denken om oplossingen te zoeken. Een van die voorstellen betreft de aanpak van de fietschaos. Volgens CMU “zo urgent dat hier onorthodoxe maatregelen op zeer korte termijn nodig zijn”.

CMU zegt in een persbericht zich onder andere zorgen te maken “over het algemene karakter van de uitwerking van ‘Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar’, waar dit concept Verkeers- en vervoersplan uitwerking aangeeft”.

 

Ambities

Kernpunt voor CMU is de vraag hoe het Verkeers- en vervoersplan dienstbaar wordt gemaakt aan alle ambities die de stad heeft en hoe het bestaande belemmeringen op het gebied van mobiliteit om deze ambities te realiseren wegneemt.

 

Volgens CMU is het daarvoor nodig “de ambities in kaart te brengen, te kwantificeren en te vertalen naar mobiliteitsbehoeften. Dit vraagt om afstemming met de belangrijkste stakeholders en investeerders. Hier ligt de basis voor het zoeken van oplossingen voor de mobiliteitsvraagstukken van de stad en dat is belangrijk voor het draagvlak van maatregelen.”

 

Voorstellen

CMU doet een aantal voorstellen:

  • “Zo is het belangrijk tot afspraken te komen over vermindering van het aantal fietsers over de doorgaande fietsroute Vredenburg – Viestraat - Potterstraat – Lange Jansstraat – Nobelstraat, omdat dit ongewenst doorgaand verkeer is. Hetzelfde geldt voor de route vanaf het Ledig Erf over de Oudegracht tot aan de Viebrug (KPI’s).”
  • “CMU verwacht dat het gebied tussen Vredenburg en Neude aanzienlijk intensiever gebruikt gaat worden door alle verbouwingen aldaar. Het concept Verkeers- en vervoersplan onderbouwt niet hoe deze toename mogelijk wordt gemaakt. CMU stelt voor hier studie naar te laten doen. Een vergelijkbaar vraagstuk ontstaat op de as tussen Hoog Catharijne en De Bijenkorf, twee trekkers van formaat voor het centrum die veel na hun beider verbouwingen meer bezoekers gaan trekken.”
  • “Voldoende in- en uitstapplaatsen en behoud van bestaande plekken voor touringcars bij belangrijke culturele en toeristische voorzieningen. Ook voor andere economische partijen is deze vorm van bereikbaarheid van groot belang. Het hierin voorzien vergroot de economische mogelijkheden en het maatschappelijk imago.”
  • “Betrouwbare tijden om vanaf de ring het centrum te bereiken en te verlaten.”
  • De aanpak van de fietschaos. Dit is zo urgent dat hier onorthodoxe maatregelen op zeer korte termijn nodig zijn.”
  • Uitbreiding van het voetgangersgebied tot Oudegracht-oostzijde van Viebrug tot en met Stadhuisbrug, Vismarkt, Lichte en Donkere Gaard, Wed en Oudegracht-oostzijde tussen Wed en Hamburgerstraat.”
  • “Versterken van de economische aantrekkelijkheid van het Oudkerkhof, de strook aan de Oudegracht-oostzijde tussen Hamburgerstraat en Twijnstraat.”
  • “Nadrukkelijk het Vaartserijnstation positioneren als toegangspoort tot het centrum. Het is nodig om met het in gebruik nemen van dit station een busverbinding naar het Museumkwartier te realiseren.”

Een van de voorstellen van CMU betreft de aanpak van fietschaos.