Ontwerpwijzer fietsverkeer weinig gebruikt
Uit observaties op straat blijkt dat gemeenten vooral de richtlijnen voor breedte van de fietspaden, ribbelmarkering vóór fietspaaltjes en de obstakelvrije afstand vaak niet hebben toegepast op hun fietsinfrastructuur. Kosten van maatregelen en gebrek aan ruimte om fietspaden te verbreden of een fundering aan te leggen zijn hier vaak debet aan, evenals een goede afstemming met andere gemeentelijke afdelingen. Verder spelen acceptatie van de richtlijnen en sociale druk van collega's een belangrijke rol bij het al dan niet naleven van de richtlijnen.
Bovenstaande bevindingen sluiten aan bij eerder onderzoek naar het gebruik van richtlijnen in de bestuurskunde en criminologie. Om de toepassing van de Ontwerpwijzer verder te bevorderen is het aan te bevelen de Ontwerpwijzer beter doorzoekbaar te maken, de publicatie ook bij de gemeentelijke afdeling Beheer onder de aandacht te brengen, en de effectiviteit te bepalen van alternatieve maatregelen die minder geld en ruimte kosten, zoals verleggen van fietsroutes en parkeeroplossingen.
Download hier het rapport met de bevindingen van het SWOV.