Op deze 44 stations krijgt de fietsenstalling een opknapbeurt
Bij de opgeknapte stallingen wordt het stalen draaihek vervangen door transparante toegangsdeuren. Verder mag bij de omgebouwde fietsenstallingen de eerste 24 uur gratis geparkeerd mag worden, met uitzondering van Amsterdam Sloterdijk. “Dat moet leiden tot een hogere bezettingsgraad”, zegt Koster.
Reizigers kunnen bij de opgeknapte stallingen zelf in- en uitchecken en de stallingen krijgen cameratoezicht. Via een intercom kunnen reiziger contact opnemen met een medewerker. De vernieuwde fietsenstallingen moeten de veiligheid voor de reiziger vergroten en zorgen voor een betere benutting van de stallingen.
Eerste stations al gereed
NS en ProRail investeren 8 miljoen euro in de ombouw van de 44 stallingen, die eind 2018 gereed moet zijn. Op de NS-stations Baarn, Wormerveer en Maarssen is de ombouw al gereed.
De stations Bilthoven en Heerenveen waren als eerste gereed en daar werd de vernieuwde entree getest. Reizigers konden daar een enquête invullen en gaven gemiddeld een 8 aan de nieuwe situatie: ze voelen zich prettig en veilig in de stalling.
“Bovendien zien we dat de bezetting van deze beide fietsenstallingen is met zo’n 40 procent is gestegen. Als dat op elk station zo gaat, dan zijn we dik tevreden”, besluit Koster.
Bestuursakkoord
De investering is één van aangekondigde innovaties uit het Bestuursakkoord Fietsparkeren, die het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu eind 2016 sloot met verschillende partijen zoals NS, ProRail, de Fietsersbond, de VNG en IPO.