Huidige statische verkeersmodellen zijn meestal nog steeds tijdrovend, niet transparant en maar ten dele gebaseerd op waargenomen verplaatsingsgedrag. Daarnaast past de focus op wegvakbelastingen steeds minder bij de huidige beleidsvragen. Een nieuw quickscan model moet daar verandering in brengen.
Open-source quickscanverkeersmodel
maandag 19 maart 2012
2 min
Motivatie voor een quickscan model
De vraag is of bepaalde modelonderdelen niet veel efficiënter kunnen. Wat is bijvoorbeeld het nut van een simultane schatting van bestemming en vervoerwijzekeuze als deze in de meeste gevallen als onafhankelijk van elkaar kunnen worden beschouwd? Wat is het nut van een sterk “gedesaggregeerde”berekeningals in de praktijk grove zones worden gebruikt en individuele karakteristieken onbekend zijn? Hoewel een simpeler model in het algemeen onnauwkeuriger zal zijn, levert het niet per definitie slechtere modelschattingen. Figuur 1 (naarAlonso, zie afbeelding bij artikel, red.) geeft dit weer. De totale fout is de som van de fout in de modelspecificatie en de fout rond de invoer. Als het model simpeler wordt, kan de totale fout afnemen. Maar zelfs als door het versimpelen een grotere fout gemaakt wordt, dan is dit voor diverse toepassingen te billijken als daar een substantiële winst in modelbouw, invoertijd of rekentijd tegenover staat.
Onderzoeksfundament
De auteurs hebben de overtuiging dat een simplificatie niet perse tot slechtere modelresultaten leidt, maar zelfs kan samengaan met een kwaliteitsverhoging als een nauwkeuriger studie wordt gemaakt van gerealiseerd verplaatsingsgedrag. Deze fysische benadering lag aan de basis van onderzoek aan de Universiteit Twente waarin met behulp van recente data, met name van het Mobiliteits Onderzoek Nederland (MON), de onderdelen van het klassieke verkeersmodel opnieuw onder de loupe zijn genomen. Het gaat in essentie om verkeersgeneratie, tripdistributie, modal split en routekeuze. De insteek daarbij is altijd om empirische wetmatigheden te vinden die invoer kunnen zijn voor snelle, aggregate verkeersmodellen.
Auteurs: Bas Tutert & Tom Thomas Universiteit Twente
Lees hier het complete artikel >>
Terug naar overzicht nieuws >>>