Oplossingen bedenken met bouwsteentjes van Google Maps APIs

woensdag 23 januari 2019
timer 6 min
Het sleutelwoord is digitale vindbaarheid, daarom is je data actueel hebben zo belangrijk, zeggen Jelle Draijer en Jeffrey Benning, Google Maps-specialisten bij Localyse. Digitale vindbaarheid heeft sterk te maken met locatie en gegevens die bij die locatie horen. De locatie is de verbindende factor van verschillende data; 'wat voor winkel is het, wanneer is deze winkel open, hoe ziet de winkel eruit, waar bevindt zich de winkel en hoe navigeer ik daar naartoe?'

“De trend die wij zien is dat er meer locatie gebaseerde beslissingen worden genomen”, zegt Draijer. De daaronder liggende wensen zijn: beter voorspellen en nauwkeurigere locatiegegevens. Navigeren binnen een gebouw, op een drukke beurs, naar een interessant persoon of naar je oma in het ziekenhuis? En waar staat de papierbak?, somt Benning op als voorbeelden van toepassingen op basis van locatiegegevens. De papierbak? “Dat komt van pas bij de vraag die ik kreeg om afval beter te scheiden. Als je een geofence om de papierbak toont, dan kun je bewoners bereiken en hen motiveren om afval te gaan scheiden. Vanuit een ander oogpunt kun je bijvoorbeeld ook een geofence rondom parkeren instellen. Met een tijdsgebonden geofence, kun je de gebruikers van geparkeerde auto’s informeren als de gratis parkeerperiode voorbij is.”


Jelle Draijer

Voice search

Volgens beide locatiespecialisten gaat voice search nog een vlucht nemen. Benning: “Spreken gaat zoveel sneller dan typen en is in veel gevallen ook veiliger. Wij ervaren deze trends uit de wensen van onze klanten en kunnen ook meewerken om die wensen vorm te geven. Als Premium Google Cloud Partner hebben we toegang tot zeer geavanceerde stukjes software en functionaliteiten. Zeg maar losse bouwsteentjes op basis van databronnen. Wij verkopen oplossingen en geven daarbij toegang tot die data in toegepaste vorm, als product, waarbij die data nooit te herleiden is tot individuele data.”

Places API

Benning: “Een van die blokjes, die bouwsteentjes, is bijvoorbeeld real time en/of voorspellende reistijd. Dit kun je als API toepassen in je eigen applicatie. Draijer voegt toe: “Een ander blokje is de places API, waarmee je bijvoorbeeld locatiedata kunt laten bevragen via voice search. Google herkent wat je zegt en toont daarbij de relevante locatie. Denk aan: navigeer naar tankstation op mijn route; navigeer naar recyclepunt op mijn route, etc. De places API kan ook ingezet worden als versnelde invoer bij webformulieren en zorgt tevens voor adresvalidatie. Veel van deze bouwsteentjes bieden we gratis aan tot een bepaald bedrag per maand. Gebruik je meer, dan je betaal je meer. Wij kunnen als Google partner de betaling verzorgen op rekening. Dat is wenselijker voor de boekhouding dan de creditcard,”

Anticiperen

Een van de producten dat anticipeert op meer datagedreven beslissingen is de verkeersmanagement tool ODIQ. Deze tool ondersteunt het verkeerskundige beheer van verkeersmanagementinstrumenten, zoals VRI’s. De tool bestaat onder andere uit een digitale kaart, realtime verkeersinformatie, streetview en grafieken die verkeersbewegingen real time analyseert. Dit product is twee jaar terug tijdens een ontwikkelproject ontstaan in samenwerking met ervaren verkeerskundigen en wordt nu als zelfstandig product in de markt gezet. Het kan naar wens worden aangevuld of uitgebreid met extra software modules, zo legt Benning uit.

“De kracht van Google Maps is de real-time data van miljoenen gebruikers”, vervolgt Draijer. “ODIQ gebruikt deze data voor analyse om nu al verderop te anticiperen op wat daar nog staat te gebeuren. Een voorbeeld. Een aantal VRI’s verderop anticipeert vooraf al op een afwijking in het verkeer die hier plaatsvindt en waarvan het effect verderop nog moet gaan plaatsvinden. Zowel grote verkeersmanagement centrales kunnen de tool gebruiken om maatregelen te evalueren, maar ook (kleinere) gemeenten of provincies kunnen er baat bij hebben (zie kader). Zij beschikken niet overal over lussen of sensoren, maar willen wel meer weten. Zo ontdekte de gemeente Den Haag bijvoorbeeld vertragingen op plekken waar geen sensoren zijn en waar ze het ook niet hadden verwacht.”


Jeffrey Benning

Benning: “Zo kun je pro-actief anticiperen op de toekomst, in plaats van reactief. Neem een evenement. Je neemt vooraf maatregelen op basis van historische gegevens en bereid je op die manier voor. Maar stel er komt veel meer, minder of ander verkeer. Met de analysetool kun je onmiddellijk schakelen naar een nóg betere oplossing. Wij zijn met ODIQ beslist geen concurrent voor verkeersmanagementsystemen, maar complementair. We kunnen virtuele lussen loggen.” Draijer besluit: “Aan data heb je niets totdat het tot informatie is verwerkt.” 

In ODIQ wordt de real-time Google Maps data direct als informatie getoond, zodat inzichtelijk wordt wat er op de weg gebeurt. Diezelfde data wordt in een andere oplossing weer gebruikt door bijvoorbeeld rijschoolhouders, zodat de volgende leerling al kan zien hoe laat de lesauto voorrijdt”. “Dezelfde data, verschillende oplossingen, altijd beslissing ondersteunend.”

Over onze eigen VRI’s heen kijken

Marten Bergmans, verkeerskundig beheerder VRI’s bij de provincie Gelderland past ODIQ toe naast de traditionele verkeersmanagementinstrumenten.

“De trigger was een melding dat het verkeer vastliep bij een kruispunt op een rondweg. Het verkeersbeeld op basis van floating car data was afwijkend ten opzicht van de traditionele systemen. De VRI mat ‘geen verkeer’ doordat automobilisten grotere hiaten lieten vallen als gevolg van filevorming. De aantrekkelijkheid van de rondweg werd hierdoor negatief beïnvloed. Het voordeel van ODIQ is dat het te meten netwerk groter is dan het kruispunt. ODIQ geeft informatie over vertragingen en snelheden en is een extra controlemiddel om VRI’s beter in te regelen. In onze testfase van ODIQ zijn de resultaten van mijn woon-werkroute vergeleken met mijn eigen bevindingen en lokale kennis.

Mijn woon-werkroute is een zeer dynamische route en de resultaten van ODIQ kwamen overeen met mijn eigen bevindingen. Op basis van die testresultaten passen we ODIQ toe als aanvulling op de traditionele instrumenten. Bij een andere VRI hebben we filevorming stroomafwaarts naar een VRI van een collegabeheerder. Middels ODIQ is inzichtelijk gemaakt dat filevorming op de snelweg de oorzaak is van de afwikkelingsproblemen bij onze VRI. Het grote voordeel van ODIQ is het meer inzicht hebben in verkeerssituaties over een groter gebied. ODIQ geeft naast de traditionele instrumenten een completer beeld van de werkelijkheid.”

Dit artikel is verschenen in het Trendboek MobiliteitLees ook: