OV Communicatiesysteem via WLAN
In Duitsland is een nieuw communicatiesysteem voor lokaal OV ontwikkeld dat bestaande data-radiosystemen met te geringe bandbreedte kan vervangen. Het licentievrije WLAN systeem vereist geen langdurige contracten en hoge kosten zoals bij UMTS-oplossingen.
OV Communicatiesysteem via licentievrije WLAN
vrijdag 19 maart 2010
2 min
Dynamisch Radiosysteem
Het Institut für Betriebs-systeme und Rechner-verbund van de Technische Universität Braunschweig en de firma BBR Verkehrstechnik in dezelfde stad hebben het communicatiesysteem voor het lokale openbaar vervoer ontwikkeld. Centraal in het onderzoeksproject OPTraCom (Opportunistic Public Transport Communication) staat het ontbreken van een kostbare dekkende infrastructuur. In plaats daarvan ontstaat er een dynamisch, rechtstreeks, onderling radionetwerk van voertuigen in het openbaar vervoer.
Infoterminals
In dit netwerk worden de data stap voor stap van voertuig naar voertuig gezonden. De Braunschweiger Verkehrs-AG maakt de praktische beproeving van het systeem mogelijk. Daarvoor zijn infoterminals aangesloten op het communicatiesysteem, die de reizigers individuele informatie geven over de dienstregeling.
Netwerkprotocol
Dankzij een netwerkprotocol, het 'Delay Tolerant Networking', heeft het systeem een lage gevoeligheid voor storingen en het verbreken van verbindingen. Hierdoor kan de data, ondanks regelmatig veranderende verbindingen tussen de voertuigen, zijn weg vindennaar de ontvanger. Kleine, goedkope apparaten in voertuigen slaan de data tussentijds op en geven ze vervolgens door aan de ontvangers. De koppeling van het voertuignetwerk aan het vervoersbedrijf of internet verloopt eveneens via WLAN. Langs het traject kunnen aanvullende veiligheidsinformatiesystemen worden gekoppeld, die centraal worden aangestuurd en bewaakt.
Meer toepassingen
Een andere toepassing is het opnemen en versturen van verschillende sensorgegevens van het voertuig naar het verkeersmanagementsysteem. Op deze manier kan bijvoorbeeld continu een overlappend beeld worden verkregen van de milieuvervuiling. Ook kunnen continu grenswaarden worden bewaakt waardoor een snelle reactie op het overschrijden daarvan worden verkregen.
Daarnaast zijn gegevens van verkeerstechnische autonome installaties langs het traject te verkrijgen. Zo kunnen de historische data en systeemprotocollen, zoals de besturing van wissels, zonder permanente communicatieverbindingen, tijdens het passeren worden uitgelezen en betrouwbaar worden doorgegeven aan de bedrijfsvoering.
Beter actueel overzicht
De centrale besturing en de snelle beoordeling van de bedrijfsdata levert een beter overzicht van de actuele bedrijfstoestand van aparte installaties in vergelijking tot de huidige toestand. Hierdoor kan een storing snel worden herkend en opgelost of is gericht onderhoud mogelijk. Op dit moment wordt software ontwikkeld voor de koppeling aan het communicatienetwerk.