Met 100.000 abonnees, een miljoen verhuringen in 2011, een gemiddeld rapportcijfer van 7,8 en 96% van de gebruikers die dit product spontaan aanbeveelt bij vrienden en kennissen, is de OV-fiets nog steeds aan een opmars bezig. De Fietsersbond, een van de initiatiefnemers van dit fietshuursysteem, doet om het jaar onderzoek naar de tevredenheid van de klanten.
OV-fiets onverminderd populair
maandag 19 december 2011
2 min
Hoge tevredenheid
Naast een hoge tevredenheid, zijn er ook een paar aspecten die verbeterd kunnen worden, blijkt uit het nieuwste onderzoek. De beschikbaarheid van de OV-fiets scoort nog steeds het laagst, ook al is het iets verbeterd. Ruim 20% van de gebruikers geeft aan wel eens mis te grijpen. In 2009 was dit 25%. Eén op de vijf respondenten treft, evenals in 2009, wel eens een niet goed onderhouden fiets aan.
Aanbevelingen
Het onderzoek van de Fietsersbond is uiteraard bedoeld om het OV-fietssysteem nog beter en de klanten nog tevredener te maken. Wat betreft de beschikbaarheid heeft de Fietsersbond een aantal suggesties voor OV-fiets:
Zorg voor meer fietsen op locaties waar het aantal nu onvoldoende is;
Leen tegen hetzelfde tarief een gewone huurfiets als de OV-fiets voorraad op is;
Maak het mogelijk een fiets te reserveren tegen een meerprijs;
Introduceer op locaties in gemeenten met heuvels de OV-fiets met versnelling en handremmen
Ontwikkel een App met informatie over huurlocaties, openingstijden en actuele beschikbaarheid en met de mogelijkheid tot reservering.
Verbeterpunten
Wat de fiets betreft zijn er verschillende verbeterpunten waaronder een robuustere voorlamp, verbetering zadel en zadelafstelling, betere snelbinders, een langer kettingslot en de mogelijkheid tegen bijbetaling een kinderzitje of een fietsmand te huren. De Fietsersbond vraagt NS om zo snel mogelijk de belangrijkste verbeterpunten door te voeren.
Bron: Fietserbond
Terug naar overzicht nieuws >>>