Onderzoeksbureau Panteia heeft een aantal vraagstukken rond mobiliteit voorgelegd aan reizigers die regelmatig gebruik maken van het regionaal openbaar vervoer. Daarbij is ook gevraagd op welke politieke partij zij in de laatste landelijke verkiezingen hebben gestemd en in hoeverre politieke standpunten over mobiliteitskwesties hun keuze hebben beïnvloed.
OV-reiziger eerder links dan rechts
maandag 8 oktober 2012
3 min
Meerderheid stemt links
De meerderheid stemt links, bij ruim een kwart van de OV-reizigers hebben politieke standpunten over mobiliteit hun politieke keuze beïnvloed. Groen Links heeft hierop de meeste invloed. Bijna zestig procent van de Groen Links stemmers beaamt dat de partijstandpunten meewegen in hun keuze.
PvdA grootste partij onder OV-reizigers
De OV-reizigers zijn politiek gemiddeld linkser georiënteerd dan de rest van de bevolking. Als de verkiezingsuitslag van het stemgedrag van OV-reizigers had afgehangen, zou de PvdA nu de grootste partij zijn geworden (46 in plaats van 38 zetels). De SP (20 in plaats van 15 zetels) en Groen Links (12 in plaats van 4 zetels) hadden in dit geval de PvdA aan een linkse meerderheid kunnen helpen. Ook D66 (17 in plaats van 12 zetels) en de Partij voor de Dieren (5 in plaats van 2 zetels) vinden binnen deze groep stemmers relatief veel steun. Daarentegen zou het verkiezingsresultaat voor VVD (23 in plaats van 41 zetels), PVV (6 in plaats van 15 zetels) en CDA (8 in plaats van 13 zetels) duidelijk slechter zijn uitgevallen.
Reizigers willen vooral goedkoop en goed openbaar vervoer
Het blijkt dat OV-reizigers (ook als zij regelmatig per auto reizen) wanneer het over verschillende mobiliteitsvraagstukken gaat, vooral binnen het openbaar vervoer verbeteringen wensen. In prioriteitsvolgorde is dit: lagere tarieven, een hogere betrouwbaarheid, hogere frequenties en snellere verbindingen. Buiten het openbaar vervoer vormen alleen verbeterde fietsvoorzieningen (veiliger en/of bredere fietspaden) een sterke wens. Een betere afstemming tussen auto en openbaar vervoer (transferia) scoort minder hoog. Voor goede verbindingen is de reiziger bereid om dieper in de beurs te tasten.
Het idee dat de overheid diensten laat uitvoeren door commerciële vervoerbedrijven, schrikt veel OV-reizigers af. 69 procent is geen voorstander van marktwerking in het openbaar vervoer.
Forenzenbelasting heeft weinig invloed op reisgedrag
Zoals het zich nu laat aanzien zal de 'forenzentax' niet ingevoerd worden. In de formatie onderhandelingen is dit plan vooralsnog gesneuveld. Uit de enquête blijkt dat wanneer de forenzenbelasting wel ingevoerd wordt het reisgedrag hierdoor niet sterk zal veranderen. 75 procent van de reizigers die een reiskostenvergoeding voor woon-werkvervoer ontvangen, zeggen dat dit geen invloed zal hebben op hoe vaak of op welke manier zij naar hun werk gaan. OV-reizigers maken ook regelmatig gebruik van de auto. Voor veel reizigers die regelmatig met de auto gaan hoeft de maximumsnelheid op snelwegen niet omhoog. Ruim een derde (34%) is voor toename van het aantal wegvakken waarop 130 km/uur mag worden gereden. Een flinke meerderheid (70%) van de geënquêteerden geeft aan dat de decentralisatie van OV-taken naar provincies en stadsregio's te ver is doorgeschoten en dat de nationale overheid de regie weer meer op zich moet nemen. Verder vindt slechts een vijfde van de OV-reizigers (22%) dat de mogelijkheden tot vrij reizen voor jongeren moet worden uitgebreid.
Informatie
Het onderzoek van Panteia is gehouden onder een grote groep gebruikers van het regionale openbaar vervoer in Nederland. Deze zijn vertrouwd met het reizen per bus, tram of metro, maar maken vaak ook gebruik van bijvoorbeeld trein, fiets of auto. De meningen van deze OV-reizigers over een aantal actuele mobiliteitskwesties zijn vergeleken met hun politieke voorkeur en deels ook met hun reisgedrag. Ook zijn de diverse partijprogramma's op deze punten doorgelopen. De enquête heeft per e-mail plaatsgevonden. Circa 11.000 personen hebben de enquêtevragen beantwoord.
Terug naar overzicht nieuws >>>