P en F in plaats van P en R
Met P+Fiets uit de spits
In de spits maken meer auto’s van het stedelijk wegennet gebruik dan de wegen aankunnen. Dit levert ernstige vertragingen op in de stad die gepaard gaan met nadelige gevolgen voor de luchtkwaliteit, bereikbaarheid, geluid en leefbaarheid. Daarnaast is de parkeerruimte in de stad schaars en duur en worden de milieueisen voor het verkeer in binnensteden strenger. Als we auto’s aan de rand van de stad parkeren en op een andere manier verder reizen kan dat de overlast en de parkeerproblematiek beperken. In Leeuwarden en Maastricht zijn ze hier al mee begonnen, diverse andere steden staan op het punt van beginnen.
Leeuwarden: “Begin klein en eenvoudig”
P+Fiets in Leeuwarden maakt deel uit van het project Werk Slim, Reis Slim van Leeuwarden Vrij-Baan en richt zich op de bereikbaarheid van Leeuwarden. Het motto van Leeuwarden luidt: Klein en eenvoudig beginnen. Langs alle invalswegen in Leeuwarden zijn of komen kleinschalige P+Fiets-locaties, die bij toenemend gebruik kunnen uitgroeien.
Maastricht: P+Fiets binnen totaalfietsconcept
Het idee in Maastricht is dat het inbedden van P+Fiets in een deelfietssysteem (BikeShare) de mogelijkheid biedt om uit te groeien tot een zelfdragende businesscase, dat wil zeggen dat het systeem zichzelf bekostigt.
De eerste ervaringen met P+Fiets zijn positief en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.
‘P+Fiets, snel en slim in de stad’ is een initiatief van &Morgen, CROW-KpVV, CROW-Fietsberaad en het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Ga direct naar ‘P+Fiets, snel en slim in de stad’.

P en Fiets in plaats van P en R