Park + Bike krijgt nieuwe kans
Op een P+B-locatie kan men de auto veilig parkeren en per fiets verder naar de bestemming, hetzij door een fiets ter plaatse te huren of door over te stappen van de auto op de eigen fiets. Het concept is op verschillende plaatsen uitgeprobeerd, maar meestal ook weer stilgelegd.
Het oudste voorbeeld was te vinden in de parkeergarage onder het Olympisch stadion in Amsterdam, waar sinds 2000 de mogelijkheid bestond een gratis fiets mee te nemen. Dat leek redelijk succesvol in het begin, maar inmiddels is men ermee gestopt.
Bij Leeuwarden is een proef gedaan met P+B waarbij een Bikedispenser de uitgifte van fietsen verzorgde. Ook die voorzieningen bestaat niet meer, vooral vanwege technische problemen met de fietsautomaat.
In 's- Hertogenbosch zijn fietsen te huur bij de parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad. Hoewel er geen exacte cijfers over het gebruik bekend zijn, is de gemeente tevreden met de resultaten.
Vanuit het Kennisplatform Verkeer en Vervoer loopt nu een studie naar nieuwe mogelijkheden om P+B te introduceren voor het woon-werkverkeer waarbij men vooral kijkt naar vormen die een rendabele exploitatie mogelijk maken.
De eerste resultaten zijn nog niet echt hoopgevend. Bedrijven lijken nog niet erg bereid om in Park en Bike te investeren. Toch hebben Leeuwarden Vrij Baan en Maastricht Bereikbaar inmiddels besloten financiën beschikbaar te stellen om een en ander verder uit te werken.
De gemeenten hebben CROW-KpVV gevraagd te onderzoeken wat er nodig is om een duurzame business case op te zetten met P+B.