Parkeerautomaten kampen met lege accu's
De parkeersystemen werden in 2001 geplaatst, waarbij werd gekozen voor een voedingssysteem op basis van zonne-energie. “Duurzaamheid stond in die keuze voorop, de intenties waren erg goed. Maar vijftien jaar geleden was er nog niet veel te kiezen”, laat communicatiemedewerker Marion van Marle van Gemeente Kampen weten. In 2014 is de software aangepast op kentekenregistratie, waarbij ook de accu's werden vervangen.
Maar in de praktijk kleven er dus ook nadelen aan die accu's die draaien opzonne-energie. Zo laden de accu’s ’s winters onvoldoende op vanwege de kou en het gebrek aan zonlicht. Daardoor zijn de meters vaak leeg, wat leidt tot frustraties onder parkerenden en financieel verlies voor de gemeente. Gemeente Kampen onderzoekt nu de alternatieven. “Elke accu wordt sowieso elke drie jaar vervangen, maar dat ze nu echt helemaal op zouden zijn hadden we niet verwacht”, aldus Van Marle.
Voedingssystemen
Volgens Eric Hos, marketingmedewerker van leverancier Taxameter, zijn er drie soorten voedingssystemen voor parkeerautomaten. “De accu kan volledig op zonne-energie draaien, een hybride variant wordt aangesloten op de openbare verlichting en de derde variant draait volledig op het lichtnet van 230 volt.”
In de keuze voor het soort accu spelen meerdere zaken mee. Taxameter adviseert daar in. “Op welke locatie komt de parkeerautomaat te staan? Wordt het daar druk bezocht?”, meent Hos. Want in de regel geldt: hoe vaker de automaat gebruikt wordt, hoe sneller de accu leeg is.
Locatiekeuzes
Wat dat betreft is de keuze voor een parkeerautomaat op zonne-energie in het stadscentrum, zoals in Kampen, minder voor de hand liggend dan bijvoorbeeld op een afgelegen plek. “Terwijl je op een afgelegen parkeerterrein liever een accu op zonne-energie laat draaien, omdat je anders speciaal een elektriciteitsleiding moet laten aanleggen.”