Het parkeerbeleid in Zwolle was het onderwerp van gesprek met Syb Tjepkema, senior adviseur Verkeer en Vervoer van de gemeente Zwolle, met onderwerpen als ruimtelijke ordening en stedenbouw, een autoluwe binnenstad, de parkeerproblematiek in de schilwijken en fietsparkeren.
Parkeerbeleid Zwolle onderwerp van gesprek
woensdag 30 maart 2011
4 min
Ongepland hand in hand
De parkeernota uit 2004 en het ontwikkelingsprogramma van de binnenstad gingen ongepland hand in hand. “Een goede combinatie, het ontwikkelingsprogramma met als doel de kwaliteit van de binnenstad te verbeteren en de parkeernota is een middel om daar aan bij te dragen.” Het leveren van een actieve bijdrage aan het autoluw maken van de binnenstad en het daarmee verhogen van de kwaliteit van diezelfde binnenstad is een passie van Tjepkema die naast verkeerkunde ook MO-sociale geografie in Groningen heeft gestudeerd.
Binnenstad
“We hebben de ambitie een van de vijf beste binnensteden van Nederland te worden”, zegt een ambitieuze Tjepkema. Om tot de besten te behoren moet het plezierig vertoeven zijn in de binnenstad. Minder auto verkeer, het blik van de straat, herinrichting van pleinen, parkeerfaciliteiten voor fietsen, goede handhaving en een goed werkend verkeerscirculatieplan moeten hier aan bijdragen.
Parkeerbalans
In de Parkeerbalans is de vraag gesteld of het aanbod van parkeerplaatsen voldoet aan de vraag op de piekdagen; donderdagavond en zaterdagmiddag. Het blijkt dat een aantal garages onderbezet zijn terwijl anderen tot de nok toe gevuld zijn en de wachtrij voor de entree een file veroorzaakt op de ring om de binnenstad heen. “We zetten nu in op het beter benutten van de huidige garages.” Een Parkeer Route Informatie Systeem vanaf de buitenring moet daaraan bijdragen.
“In overleg met Citycentrum Zwolle (vereniging die de belangen van de ondernemers in de binnenstad behartigt) is indertijd vastgesteld dat we in de binnenstad honderd stop&shop parkeerplaatsen zouden realiseren en dat de overige parkeerfaciliteiten aan de rand van de stad zouden liggen. Inmiddels is gebleken dat 100 plaatsen misschien toch te weinig is. We zijn niet star, we herijken daarom het straatparkeren. Wellicht komen we op 170 plaatsen uit. In overleg met de ondernemers én de bewoners van de binnenstad komt we ongetwijfeld tot een oplossing.”
Eén van de mogelijkheden waar Zwolle naar kijkt is het dubbelgebruik van vergunningsplaatsen.
Schilwijken
Naast een actief beleid in de binnenstad, krijgen ook de schilwijken aandacht. “Dat is ook nodig, de oude wijken zijn niet gebouwd op autoverkeer én parkeerplaatsen. Onveilige situaties, minder leefbaarheid en doorgangbelemmering voor hulpdiensten zijn het gevolg. In 2004 is daarom in de schilwijken rondom het centrum betaald parkeren ingevoerd. Criteria hierbij zijn een bezettingsgraad hoger dan 80% en 50% van de bewoners van de wijk moet het beleid onderschrijven.” Tjepkema wil de leefbaarheid in de schilwijken vergroten. Daarvoor is het noodzakelijk dat bewoners er van worden doordrongen dat parkeren een prijs heeft. “Er is nu een gat tussen de reële kosten en wat we vragen. Een ontheffing kost voor de bewoner slecht 60 euro per jaar terwijl het ons als gemeente meer dan 250 euro per jaar kost.” Maar wat gebeurt er met de waarde van de woning als het parkeren in de wijk goed geregeld is? Meer ruimte voor groen en spelende kinderen, verbeteren van de veiligheid en het aanzicht van de straat wordt fraaier: volgens Tjepkema ligt hier de sleutel.
Fiets
Het beleid van Zwolle (dat de ambitie heeft om in 2011 de fietsstad van Nederland te worden) is erop gericht het voor de bewoners van de stad aantrekkelijk te maken om op de fiets te komen. Een goede infrastructuur (ondermeer met fietsstraten) en stallingen zijn daarbij van belang. Zo worden nieuwe bewaakte fietsenstalling gerealiseerd (zo'n 600 plaatsen) en huidige fietsparkeerplaatsen verbeterd. Daarnaast denkt Tjepkema aan het ontwikkelen van mobiele stallingen. “Daar waar vraag is, komt een tijdelijke stalling.”
Handhaving
Bij een gedegen fietsbeleid is handhaving van groot belang. Zwolle wil de samenwerking met AFAC, die fout geplaatste en weesfietsen weghaalt,intensiveren. Daartoe is het volgens Tjepkema wel noodzakelijk dat eerst de voorzieningen goed op orde zijn. Om hiervoor zorg te dragen heeft Zwolle een fietscoördinator die zich aanspreekpunt mag noemen van de fietsinfrastructuur en het fietsparkeren in de stad.
Bijschrift foto: in de binnenstad van Zwolle worden parkeerplaatsen opgebroken.
Terug naar overzicht nieuws >>>