Parkeergarages in Bouwbesluit 2012

maandag 17 oktober 2011
timer 2 min
Binnenkort wordt het nieuwe Bouwbesluit 2012 van kracht. Er is al veel  gezegd en geschreven over de zaken die gaan veranderen. Een deel van de aanstaande veranderingen voor parkeergarages hebben we voor u –kernachtig- op een rijtje gezet.
Parkeergarages in Bouwbesluit 2012



De definitie van een parkeergarage blijft 'een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen'. De gebieden en ruimten binnen deze gebruiksfunctie krijgen een nieuwe naam: 'gebruiksgebied', 'functiegebied' en 'functieruimte'. De essentie van deze begrippen is dat er voor de gebruiksfunctie kenmerkende activiteiten plaatsvinden.

De classificering van de mate van brandvoortplanting van de materialen van wanden, vloeren en plafonds is veranderd. De Nederlandse klasses 1-5 en T1-T3 worden vervangen door Europese brandklasses A-D en Afl-Dfl.
Het systeem van de bezettingsgraadklasses is vervangen door een personenbenadering.

1 Lux


Een onder het meetniveau gelegen functieruimte moet een verlichtingsinstallatie hebben die een verlichtingssterkte van ten minste 1 lux kan geven, dat was 10 lux. Wellicht is de definitie niet helemaal duidelijk van 'een onder het meetniveau gelegen functieruimte'. Maar vanuit het doel van de wetgever gedacht, lijkt dit vrij helder: Wanneer het donker is in een ruimte omdat hij (deels) onder de grond ligt, is het handig om verlichting aan te leggen.
De eisen aan de ventilatie (luchtverversing) van parkeergarages wordt alleen nog gegeven aan stallingsruimten voor motorvoertuigen met een gebruiksoppervlak van maximaal 50 m2. Grotere stallingsruimten vallen onder de Wet Milieubeheer.

Fietsparkeren


In het kader van overgangsrecht is er nog een bijzonderheid: tot de inwerkingtreding van Bouwbesluit 2012 zijn op het bouwen van utiliteitsgebouwen de voorschriften van afdeling 4.11 van het Bouwbesluit 2003 van toepassing. Hierin wordt geregeld dat een bouwwerk een stallingsruimte voor fietsen vereist. In Bouwbesluit 2012 zijn geen voorschriften met betrekking tot de stallingsruimte voor fietsen meer opgenomen. Dit onderwerp moet voortaan, evenals voor parkeervoorzieningen voor motorvoertuigen het geval zal zijn, worden geregeld in gemeentelijke bestemmingsplanvoorschriften. Voor zover in het bestemmingsplan geen voorschriften over stallingsruimte voor fietsen bij een te bouwen bouwwerk zijn opgenomen, blijven tot 1 januari 2017 de voorschriften van afdeling 4.11 van het Bouwbesluit 2003, zoals die voor inwerkingtreding van Bouwbesluit 2012 luidden, van toepassing.

NB: In de periode tussen de inwerkingtreding van Bouwbesluit 2012 en 1 januari 2017 hebben gemeenten de tijd stallingvoorschriften voor fietsen en parkeervoorzieningen voor motorvoertuigen in de bestemmingsplannen op te nemen.

 


Tekst: Ing. Susan Eggink-Eilander – Adviesburo Nieman


 

Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>