Citymarketing is nog steeds in de lift. In een wereld waarin de mobiliteit van mensen en bedrijven almaar toeneemt, groeit de concurrentie tussen steden, die zich allemaal als aantrekkelijk willen profileren: van communicatiecampagnes als I Amsterdam tot de werving van evenementen als de Tour de France of Serious Request van 3FM. Steden willen zich graag profileren met hun aanbod voor bewoners, bezoekers en bedrijven.
Parkeren basisvoorwaarde Citymarketing
donderdag 10 november 2011
3 min
Noodzaak om op pad te gaan wordt minder
Laten we ons eens richten op bezoekers aan de binnenstad: De winkelbedrijven presenteren zich met Prijzencircussen, Dwaze Dagen en Koopzondagen om de aandacht en koopkracht te vangen. Maar wat gebeurt er in de markt? Een paar gegevens: het aandeel E-shoppen neemt toe, en daarmee is er minder noodzaak om op pad te gaan. Het aantal slagboombewegingen neemt af en de parkeerduur wordt korter. Daarbij komt dat het aanbod aan parkeermogelijkheden versplinterd is en onoverzichtelijk voor de gemiddelde consument.
Geen goed parkeeraanbod
Het aanbod aan goede parkeermogelijkheden bij aantrekkelijke winkelcentra en binnensteden is nog steeds niet goed genoeg. Transferia en parkeergarages liggen soms op de verkeerde plek, zijn niet aantrekkelijk uitgewerkt of het ontbreekt aan goede vindbaarheid van de parkeerplekken. Verder neemt betaald parkeren nog steeds toe omdat gemeenten hun steden vaak autoluw willen hebben. Het aantal parkeerders daalt echter. De vraag is waar dit aan ligt: concurrentie van betere centra, de kwaliteit en prijs van het parkeren, minder autogebruik?
Samenhangend beleid in presentatie en ontwikkeling
Het ontbreekt bij citymarketing vaak aan een samenhangend beleid in presentatie en ontwikkeling van het aanbod van de stad. Terwijl het beleid toch goed is te structureren: de basis is een veilige en goed te bereiken binnenstad met prettige parkeerplekken en goed OV op korte afstand van de verschillende bestemmingen. De positionering van de stad is ook van belang: hoe kan de stad zich onderscheiden in de ogen van de bezoeker? Dat kan op veel verschillende manieren, met cultuur, sport, historisch erfgoed .
Scoren met totaal aanbod
Er zijn steden of juist kleinere gemeenten die beter dan andere scoren met bereikbaarheid in combinatie met goede voorzieningen en daardoor bezoekers aan zich weten te binden. Dat kan met gratis of goedkoop parkeren of juist veiliger en overzichtelijker parkeren. In elke regio zijn hiervoor wel voorbeelden te vinden. Als blijkt dat een stad goed scoort in de door de bezoeker ervaren bereikbaarheid met prettig parkeren dan is dat een extra onderscheid dat mag worden uitgevent. En dan hebben we het over promotie van het stedelijk aanbod in combinatie met een duidelijk en goed aanbod van parkeermogelijkheden. Ik zou zeggen: aan de slag!
Dit artikel is geschreven door Dick de Jong -
Brandaris Placemarketing
Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>