De nieuwe generatie fietsen is hip. Vaak hebben ze een breed stuur en een rekje of mandje voorop. Of een brede band voor een robuust uiterlijk. Trendy, maar heel onhandig met stallen.
Parkeren is lastig met bijzondere fietsen
donderdag 15 september 2011
2 min
De fietsenstallingen zijn niet berekend op dit soort nieuwe fietsen. Zo ook op het NS-station in Zwolle. De bewaakte fietsenstalling kan de bijzondere fietsen allemaal niet meer kwijt. Maand- en jaarkaarten voor deze categorie worden niet verstrekt.
In de dagstalling is nog wel wat ruimte voor de bijzondere fietsen, maar als je pech hebt is het vol. Niet alleen de zogenaamde lifestylefietsen zorgen voor parkeerproblemen, ook de tour- en stadsportievefietsen passen niet altijd in een rekje. Vanwege de hoge en bredere sturen van deze stalen rossen hebben ze een aparte plek in de fietsenstalling. De bovenste laag rekken is hier weggehaald, omdat de hoge sturen daar niet onderdoor passen.
Stallingen niet geschikt voor nieuwere soort fiets
Aangezien steeds meer mensen een aparte fiets hebben, of een fiets met een breder stuur, wordt het probleem alleen maar groter. Want het is natuurlijk zo dat je je nieuwe fiets, met dat bredere stuur, niet buiten wilt stallen, om niet het risico te lopen dat je vervoermiddel gestolen wordt. Maar wat als de fiets binnen ook niet meer terecht kan? NS Fietsen laat weten in principe niemand in de stalling te weigeren, maar dat vol nog steeds vol is. \"De bijzondere fietsen zijn pas de laatste vijf jaar in opkomst en daar zijn onze stallingen gewoon niet op gemaakt.\"
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>