Pilot met nieuw detectie- en verwijssysteem Amersfoort Centraal
Bij de stalling wordt een nieuwe detectietechniek toegepast. Folkert Piersma, projectmanager bij ProRail: “Er wordt informatie gegeven over de beschikbaarheid van boven- en benedenplekken afzonderlijk en er zijn dynamische routeborden mee gecontracteerd, waarop de treinreiziger onderweg naar het station al informatie ontvangt over de bezetting van meerdere stallingen.”
Goed te keuren pilot
De aanbesteding bestond uit drie onderdelen: 1. De pilot van 2200 fietsparkeerplekken op station Amersfoort Centraal; 2. Het raamcontract voor minimaal 25.000 plekken; 3. Het onderhoudscontract. “Opdracht 1 is gegeven en op basis van de resultaten van de pilot volgen opdracht 2 en 3”, vertelt Piersma. “Bij het afsluiten van het contract is dus een goed te keuren pilot ingebouwd.”
De pilot is onlangs gestart en moet nog worden beoordeeld op functioneren. Daarnaast wordt de pilot gebruikt om op basis van ervaringen op locatie de puntjes op de i te zetten en het definitieve product vast te stellen. Piersma: “Er volgt nu een gedetailleerde inspectieronde op de werking van het systeem, waarna besloten wordt om over te gaan tot het afsluiten van het raamcontract.”
Best Value Procurement
De aanbesteding is gewonnen door het bedrijf Abel Delft. ProRail heeft hierbij gekozen voor de ‘Best Value Procurement’-systematiek, waarbij alleen de belangen van ProRail zijn omschreven, niet het product zelf. Piersma: “In dit geval hebben we aangegeven dat ons belang is dat de reiziger zo optimaal mogelijk wordt begeleid naar en geïnformeerd over vrije plekken in de stalling.”
Een ander belang is dat de exploitant van de stalling optimaal geholpen moet worden bij het efficiënt gebruik van de stalling. Piersma: “We willen zo weinig mogelijk langstallers en het systeem moet helpen om deze langstallers te kunnen vinden. Afhankelijk van de huisregels in die stalling kan de eigenaar van de fiets na overschrijding van de toegestane stallingduur bijbetalen of de fiets kan worden verwijderd.”
Deventer en Arnhem
De pilot is gestart en Piersma hoopt dat het raamcontract zo snel mogelijk kan worden afgesloten. “Er is veel behoefte aan dit product. De nieuwe stallingen in Deventer en Arnhem zullen als eerste aan de beurt komen. Ook worden voorbereidingen getroffen voor de installatie van dit systeem in de stalling in Utrecht die in aanbouw is. En mogelijk komen de stallingen in Haarlem dit jaar in aanmerking voor installatie.”

Een voorbeeld van het systeem van detectie en verwijs