Om de introductie van elektrische voertuigen in Nederland te versnellen heeft de rijksoverheid het gelanceerd. Want, zo stelt TNO, we moeten nog heel veel leren om elektrische en plug-in hybride voertuigen succesvol en op grote schaal te kunnen toepassen.
Plan van Aanpak Elektrisch Rijden
vrijdag 30 juli 2010
3 min
Aantrekkelijke propositie
Richard Smokers, strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij TNO, legt uit: “Niet alleen over voertuigtechniek maar ook over verschillende opties voor de laadinfrastructuur, gebruikerservaringen en acceptatie, en over bijvoorbeeld businessmodellen waarmee elektrische voertuigen voor gebruikers en aanbieders aantrekkelijke propositie worden.”
De subsidieregeling voor proeftuinenprojecten wordt uitgevoerd door AgentschapNL. Binnenkort gaan negen van deze proeftuinprojecten van start. TNO is in verschillende rollen betrokken bij drie van deze projecten en ondersteunt AgentschapNL bij het opzetten van een adequate monitoring van de proeftuinen.
Voertuigtechniek
Wat betreft voertuigtechniek is een belangrijke vraag hoeveel energie elektrische en plug-in hybride voertuigen in verschillende toepassingen gebruiken en hoe dat afhangt van ondermeer weersomstandigheden en rijstijl. “We willen meer weten over de betrouwbaarheid en veiligheid van de techniek. Veroudering van batterijen is ook een belangrijk thema. Hoeveel neemt de capaciteit af na zoveel jaar of zoveel duizend kilometer rijden? Dat is niet alleen een technische vraag, maar het bepaalt ook de restwaarde van de batterij die van belang is voor leasebedrijven en voor kopers van tweedehands elektrische voertuigen”, aldus Smokers.
Monitoren en kennis
Er zijn ook nog veel niet-technische vragen rondom de inzet van elektrisch vervoer. Want hoe gaan gebruikers om met de beperkte actieradius en het feit dat de voertuigen regelmatig langere tijd aan het stopcontact moeten? Welke opties voor opladen sluiten het best aan bij de wensen van gebruikers? En hoe ervaren medeweggebruikers de voertuigen? Ook met betrekking tot inrichting en exploitatie van oplaadinfrastructuur en het bijbehorende betaalsysteem moet nog veel uitgezocht en uitgeprobeerd worden. “Het is belangrijk om de ervaringen uit verschillende projecten systematisch te verzamelen, te analyseren en de conclusies met alle betrokken stakeholders te delen”, zegt Smokers. “AgentschapNL zal die monitoring uitvoeren met inhoudelijke ondersteuning van TNO.”
Drie proeftuinprojecten
In het 75-EV-RO project, getrokken door Stedin, Eneco en de gemeente Rotterdam, gaat TNO de technische monitoring verzorgen van 75 elektrische en plug-in hybride voertuigen die worden ingezet bij de drie deelnemende partijen. In Utrecht gaat Prestige Taxicentrale elektrische taxi's inzetten. Deze voertuigen worden uitgerust met een door TNO ontwikkelde E-range predictor. Hiermee kan nauwkeurig de resterende actieradius worden bepaald. Door dit systeem te koppelen met de planningsoftware van de taxicentrale kunnen de elektrische voertuigen ondanks een beperkte actieradius optimaal worden ingezet. Het derde project betreft de inzet van elektrische bestelauto's voor stedelijke distributie in de regio Amsterdam door Peter Appel Transport BV. TNO is gevraagd om de inzet van de voertuigen te monitoren en te helpen bij ontwikkeling van een optimaal logistiek concept en planningssysteem.
Bron: Tno.nl
Terug naar overzicht nieuws >>>