Plannen en veranderende regelgeving IenM
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt per 1 januari 2012 met een aantal wijzigingen van wetten en regelgeving. Ook start en realiseert het ministerie volgend jaar enkele grote projecten.
Plannen en regelgeving IenM
maandag 2 januari 2012
4 min
Subsidie
Vanaf 1 januari kan op grond van de Regeling houdende vaststelling van het subsidieplafond sanering verkeerslawaai 2012 subsidie aangevraagd worden door gemeenten, provincies en de spoorwegexploitant (Prorail) voor het treffen van bepaalde geluidssanerende maatregelen.
Doorkijk naar 2012
Deze kabinetsperiode komen er 800 kilometers aan rijstrook bij. In 2012 wordt circa 190 km daarvan in gebruik genomen. Op de hoofdverbindingen buiten de Randstad waar structureel files staan, wordt 2x3 rijstroken de standaard. In de Randstad is de standaard 2x4 rijstroken. Na 50 jaar gaat de schop de grond in voor de A4 Delft-Schiedam. Met de aanleg van de 7 kilometer lange weg zal de reistijd tussen Rotterdam en Den Haag flink afnemen. Met de verbreding van de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere gaat het grootste wegproject in 10 jaar van start. Opgeleverd worden belangrijke wegprojecten, zoals de extra rijstroken op de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd en de 10 kilometer lange A5 Westrandweg.
Programma Hoogfrequent Spoor
In september gaat tevens op ten minste 40% van de Nederlandse snelwegen de maximum snelheid omhoog naar 130. Begin 2012 worden de eerste besluiten genomen voor de infrastructurele maatregelen die nodig zijn voor het Programma Hoogfrequent Spoor (het Spoorboekloos reizen waarbij vanaf 2020 reizigers iedere 10 minuten een trein kunnen pakken tussen de grote steden in de Randstad, Brabant en Gelderland). Het kabinet heeft hier 4,4 miljard voor uitgetrokken.
Nieuwe stations
Ook wordt medio 2012 station Halfweg-Zwanenburg geopend en aan het eind van het jaar station Maastricht-Noord. Eind 2012 rijden treinen over de Hanzelijn. Reizigers kunnen dan gebruik maken van de nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid die op 9 december hun deuren openen. Dankzij de Hanzelijn worden de reistijden tussen de Randstad, Flevoland en het Noorden korter.
Toegankelijkheid stations
Minister Schultz van Haegen investeert in 2012 32 miljoen in de toegankelijkheid van stations. Op 11 stations komen liften, op 33 stations hellingbanen en op 16 stations wordt de perronhoogte aangepast. In 2015 zijn alle stations toegankelijk voor doven, slechthorenden, blinden en slechtzienden. In 2012 worden 5700 P&R plaatsen bij stations aangelegd. Deze liggen verspreid over Nederland. Reizigers kunnen zo een deel van hun reis met de auto afleggen en een deel met de trein.
Beter Benutten
Naast investeringen in nieuwe infrastructuur zet het ministerie samen met lagere overheden en het bedrijfsleven in 2012 de schouders onder het programma Beter Benutten van wegen, spoor en vaarwegen. Het Rijk en regio's trekken tot en met 2023 samen 1,1 miljard uit voor de aanpak die de files op de drukste trajecten met 20 procent moet terugdringen. In 2012 worden maatregelen genomen om het woon- werkverkeer tijdens de spits terug te dringen en intelligente transportsystemen verder te ontwikkelen.
Omgevingswet
In 2012 dient minister Schultz van Haegen haar voorstel voor de Omgevingswet in bij de Tweede Kamer. Deze wet betekent minder regels en een vereenvoudiging van de regels voor ruimtelijke ordening, infrastructuur, water, wonen, milieu, natuur en monumenten. Dus minder regels en tijdwinst voor bedrijfsleven, burgers en overheden en een besparing op de plankosten van naar verwachting 650 miljoen per jaar. In maart is het voorontwerp klaar. Ook maakt het kabinet de Crisis- en herstelwet permanent.
Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
Verder trad rond de jaarwisseling het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening in werking. Dit besluit zorgt voor versnelling van de besluitvorming en vermindering van bestuurlijke drukte door rijksbelangen vooraf te borgen in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen. Onderwerpen waarvoor het rijk onder meer ruimte vraagt zijn de mainportontwikkeling van Rotterdam, bescherming van de waterveiligheid, bescherming en behoud van enkele werelderfgoederen. Het kabinet heeft de keuze voor deze onderwerpen gemaakt in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte; deze zal in het eerste kwartaal van 2012 worden vastgesteld. Deze structuurvisie geeft invulling aan het streven van het kabinet naar deregulering en decentralisatie van de ruimtelijke ordening.
Lees het complete artikel op Rijksoverheid.nl
Terug naar overzicht nieuws >>>