Plannen voor ruim twintig nieuwe treinstations voor 2028
Of alle stations over veertien jaar ook gerealiseerd zijn, hangt af van een aantal factoren. In het besluit tot aanleg van het station moet er sprake zijn van een bedieningsgarantie van de vervoerder. Daarvoor dient het station technisch aan te sluiten op het spoornet en te passen in de dienstregeling.
Tweede vereiste is dat er een volledige financiële dekking moet zijn van zowel de investerings- als de exploitatiekosten van het station. Daarbij gaat het om een sluitende business case voor de bouw van het station en de stationsomgeving. Belangrijk is dat er een goede regionale onderbouwing is van de onsluiting van het station en de ruimtelijke ontwikkeling van de stationsomgeving. Stationsinitiatieven die aan al deze vereisten voldoen, kunnen in aanmerking komen voor een maximale financiering van ongeveer 6,5 miljoen euro uit het budget nieuwe stations van het ministerie.
Stations
Voor Noord-Brabant speelt de komst van station Eindhoven Airport een belangrijke rol. Op dit moment maakt het station onderdeel uit van het MIRT-onderzoek Brainport Avenue. Als voldoende kan worden aangetoond dat voldoende mensen van en naar het station reizen dan kan de aanleg doorgaan.
In Zuid-Holland verrijzen de meeste stations. Treinstation Boskoop Snijdelwijk staat al in de planuitwerkingsfase en zal klaar zijn voor aanvang van de dienstregeling in 2017. Verder is vastgesteld dat station Hazerwoude Koudekerk, Dordrecht Copernicuslaan en Waddinxveen Zuid haalbaar is. In Groningen lopen nog een aantal studies naar stations, zoals naar station Duurkenakker en Hoogkerk.
Lijst
Verder zijn er nog 31 stationsinitiatieven waarvan de realisatie na 2028 zijn gepland. Bekijk hier de volledige lijst van geplande treinstations.
Bron: spoorpro.nl