Politie handhaaft nauwelijks in 30km/u-zones, vanwege gebrekkige inrichting
Bekijk hier de promo van de aflevering:
“Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen, we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren”, zegt de baas van de verkeerspolitie tegen het tv-programma.
Enquête
Uit een enquête die het televisieprogramma hield onder 203 gemeenten, bleek dat 67 procent van de gemeenten vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u-zones. Cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) laten zien van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016, er 5467 in een 30 km/u-zone werden uitgeschreven. Dat is 0,1% van het totaal.
Taak van wegbeheerders
Van Hasselt geeft aan dat handhaving een sluitstuk is en dat de wegbeheerder de verkeersveiligheid moet verzorgen. De inrichting is vaak gebrekkig, omdat naast het 30 km/u-bord nauwelijks aanvullende beperkingsmaatregelen zijn aangebracht: “Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten, dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30.”
Volgens van Hasselt is de gebrekkige inrichting van deze wegen een ‘groot probleem’, omdat buurten waarin verkeersdeelnemers zich veilig wanen, niet veilig genoeg zijn. In 2016 vielen 629 doden in het verkeer, waarvan 59% op gemeentelijke wegen (59 procent). In 30 km/u-zones vielen 30 doden.
Bekijk hier de hele aflevering: 'De Monitor' over verkeersveiligheid.