Poort van Emmeloord in gebruik
De oude Marknesserbrug, een traditionele ophaalbrug, was toe aan vervanging. Om de doorstroom en verkeersveiligheid te verbeteren, diende de nieuwe brug over de Lemstervaart niet alleen vrij-liggende fietspaden aan weerszijden te hebben, ook de doorvaarthoogte werd met ongeveer een meter vergroot.
Architectonische variant
De gemeente vroeg bruggenspecialist ipv Delft, dat destijds net haar standaard beweegbare brug had geïntroduceerd, een variantenstudie uit te voeren. Uit de verschillende varianten koos ze de meest architectonische: een ophaalbrug met strakke lijnen, zonder opsmuk. In het ontwerp zag Noordoostpolder een brug met een krachtige eigen identiteit, geschikt om een impuls te geven aan de kwaliteitsverbetering van de omliggende openbare ruimte.
Die krachtige identiteit is, behalve aan de klare vormentaal, vooral te danken aan het integrale ontwerp. Alle technische elementen, zoals bewegingswerk, scheepvaartseinen en slagboomkasten, zijn volledig geïntegreerd. Bij deze brug speelt vormgeving de hoofdrol, en de doordachte technische uitwerking maakt dat mogelijk. Het bewegingswerk bevindt zich bijvoorbeeld geheel uit het zicht in de ruime kelder en staat zo niet bloot aan de elementen, wat de brug minder onderhoudsgevoelig maakt. Daarnaast zorgt de volledige integratie voor een zuivere buitenkant: hameipoort en balans kunnen ongegeneerd stralen.
Totaalontwerp
Ipv Delft ontwierp de scheepvaart- en landverkeersseinen specifiek voor dit project. Zo zijn de scheepvaartseinen geïntegreerd in het spijlenhekwerk. De landverkeersseinen, die fietsers en automobilisten erop attenderen dat de brug gaat openen of sluiten, zijn uitgevoerd zonder achtergrondschild. Dit was mogelijk door het gebruik van ledverlichting, die ook in volle zon goed zichtbaar blijft. Twee spots in de hameipoort verlichten het wegdek, twee andere lichten ’s avonds de poort zelf aan.
Uit het zicht van de weggebruiker, op de bovenzijde van zowel balans als hameipoort, bevinden zich zonnepanelen. Deze leveren alle stroom voor de brug, van bewegingsmechanisme tot en met verlichting.
Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 3, juli 2019.
ipv Delft
T 015 750 25 79
www.ipvdelft.nl