Pop-up parkeren mogelijk door nieuwe parkeerservice

woensdag 16 november 2016
timer 4 min
Veel bezoekers van evenementen en steden kiezen de auto als vervoermiddel, maar het vinden van een parkeerplek is soms een tijdrovende bezigheid. Met de nieuwe parkeerservice UIT-JE AUTO kunnen bezoekers vooraf reserveren en zijn ze verzekerd van een parkeerplek op de dag van hun keuze. Initiatiefnemer Daan van Egeraat vertelt over de werking van de service, de succesfactoren en de plannen voor de toekomst.

De parkeerservice UIT-JE AUTO maakt gebruik van onderbenutte private parkeerplaatsen – op dit moment alleen in Den Haag – en verhuurt deze in daluren voor PenR-gebruik. Deze parkeerplekken kunnen online worden gereserveerd. “Hiermee wordt ingespeeld op de digitale ontwikkeling waarbij de meeste bezoekers, van bijvoorbeeld festivals of musea, zich tegenwoordig van tevoren al online oriënteren”, vertelt Van Egeraat, directeur van adviesbureau Montefeltro. “De reservering vooraf verzekert bezoekers van een parkeerplek, waardoor ze er op de dag zelf niet meer naar hoeven te zoeken.” Naast het reserveren van een parkeerplek is het ook mogelijk om een OV-kaart , een taxi of, meest recentelijk mogelijk gemaakt, een fiets te boeken om de eindbestemming te bereiken. Montefeltro werkt hiervoor samen met een aantal partners: eigenaren van parkeerplaatsen, vervoerders en de gemeente Den Haag. Van Egeraat: “Doordat de service verder gaat dan alleen het aanbieden van parkeervoorzieningen is het ook een ketenoplossing.”

 

Extraatje voor de eigenaar

Op de site van UIT-JE AUTO is het mogelijk om online te reserveren. Klanten geven aan voor welke periode een parkeerplek wordt gezocht. Dit kan één dag zijn, maar ook parkeren voor een langere periode is mogelijk, bijvoorbeeld bij verblijf in een hotel. Daarna kunnen ze een keuze maken uit beschikbare opties. Hierbij staat de prijs van een parkeerplek vermeld, die per locatie en per maand kan verschillen. De parkeerplekken die worden aangeboden zijn eigendom van particulieren. “Dit zorgt ervoor dat het aanbod van moment tot moment verschillend is, een soort pop-up parkeren dus. De omzet is een extraatje voor de eigenaar – en daarom zijn de prijzen voor de bezoekers laag.”

 

Vuurwerkfestival Scheveningen

De dienstverlening van de parkeerservice krijgt steeds verder gestalte. Naast de eigen website – voor het vinden van een parkeerplaats in Den Haag – wordt ‘samengewerkt met de eindbestemming’. Op de site van het betreffende evenement kan een widget worden  geplaatst die gelinkt is aan UIT-JE AUTO. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij het Vuurwerkfestival dat afgelopen augustus plaatsvond in Scheveningen. Tijdens dit evenement was ook  de eerste reserveerbare PenB (Park and Bike) in Nederland operationeel. Hiervoor werkte UIT-JE AUTO samen met het WorldForum en de Haagsche Stadsfiets. Bezoekers konden vooraf, via de site van het Vuurwerkfestival, een parkeerplaats boeken, al dan niet in combinatie met fiets, taxi en/of HTM-dagkaart. “De organisatie van het Vuurwerkfestival heeft zo de klant ontzorgd op gebied van de bereikbaarheid. Daarbij komt dat de service niet alleen een marketingtool is: de organisatie verdient ook nog aan een afdracht per boeking.”

 

Succesfactoren

Volgens Van Egeraat is het project tot nu toe geslaagd. “Gebruikers vragen zich in enquêtes af waarom zoiets nog niet eerder bestond.” Hij stelt dat een aantal factoren bijdraagt aan het succes van UIT-JE AUTO. “Het gaat niet alleen om parkeren, maar ook om het natransport, de hele ketenoplossing. Daarnaast worden de parkeerplaatsen aangeboden in de daluren van de eigenaar, waardoor prijsvoordeel kan worden geboden. Bovendien is het hele proces geautomatiseerd. Door menselijk handelen uit de logistieke keten te halen kan een concurrerende prijs worden neergezet.”

Toekomstplannen

De app is momenteel offline, maar later dit jaar verschijnt er een nieuwe versie. Deze app zal ook in een tweetalige versie beschikbaar zijn. Daarnaast wordt gewerkt aan een koppeling van de app met een digitaal fietsslot, om zo de reserveerbare PenB verder te faciliteren. Verder willen de initiatiefnemers het project uitbreiden naar andere locaties in Nederland. “Gebruikers blijken bereid vooraf te betalen voor een gegarandeerde parkeerplek”, vertelt Van Egeraat. “Dit roept de vraag op of er in de toekomst niet ook gemeentelijke parkeerplekken voor reservering aangeboden kunnen worden. Hiervoor is afstemming met het beleid van de gemeente nodig.”
Voor de samenwerking met gemeenten is het voordelig dat UIT-JE- AUTO gebruik maakt van bestaande parkeerplekken. “Dit biedt kansen voor gemeenten die PenR willen toevoegen aan het gemeentelijk assortiment, maar niet over de middelen of locaties beschikken om nieuwe parkeerplekken te realiseren. PenR kan met deze service snel operationeel zijn. De infrastructuur voor informeren, reserveren en betalen staat immers al online. Vaste PenR, tijdelijke PenR, Pop-up PenR: het kan allemaal, en snel. De investering ligt in de samenwerking, niet in bouwen.”
 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie november 2016.

De ingang van de parkeergarage van WorldForum op het Churchillplein