Proef met dynamische snelheid op A20
Rijkswaterstaat is onlangs een proef begonnen met dynamische snelheid op de A20 bij Rotterdam. Aan het begin en aan het einde van de spits mag er op het traject tussen Rotterdam-Crooswijk en de Giessenbrug 100 kilometer per uur worden gereden in plaats van de normale 80 km/u.
Proef met dynamische snelheid op A20
dinsdag 5 juli 2011
2 min
Op de A20 richting Hoek van Holland wordt al jaren trajectcontrole toegepast op een maximum van 80 km/u. De reden daarvoor is verbetering van de luchtkwaliteit rond de rijksweg.
Doorstroming verbeteren
Met de proef wil Rijkswaterstaat onderzoeken of het met wisselende snelheden mogelijk is de doorstroming van het verkeer te verbeteren en tegelijkertijd de luchtkwaliteit op peil te houden. Het begin en einde van de spits worden bepaald door detectielussen in het wegdek. Als er file ontstaat, treedt de filedetectie in werking en geven de matrixborden boven de weg 70 of 50 km per uur aan. Als de file afneemt, wordt de snelheid weer verhoogd naar 100 km/u, zodat de file sneller oplost. Ook tussen middernacht en 05.00 uur geldt een maximumsnelheid van 100 km/u.
Experimenteren
Eerder is op het 80 kilometertraject op de A12 bij Voorburg met succes eenzelfde experiment gedaan. Ook zijn proeven gehouden of nog gaande op de A12 bij Bodegraven, op de A1 bij Muiderberg, en de A58 bij Tilburg. Tevens experimenteert Rijkswaterstaat op acht trajecten met 130 km/u.
Beslissing in het najaar
Op basis van alle proeven zal minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in het najaar een beslissing nemen over een (dynamische) snelheidsverhoging, liet Rijkswaterstaat weten.
Bron: Telegraaf
Terug naar overzicht nieuws >>>