In Utrecht is ProRail een proef met een nieuw fietsparkeersysteem gestart, in de strijd tegen het tekort aan fietsparkeerplekken op stations. Groningen volgt in mei. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar de vrije stallingen zijn. Fietsen die te lang gestald zijn, worden verwijderd.
Proef met nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht
woensdag 6 april 2011
2 min
Wipschakelaar
De parkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die kunnen meten hoe lang een fiets gestald staat. Iedere fietsrail is daarvoor uitgerust met een opgeschroefde wipschakelaar, voorzien van elektronica en batterij. De schakelaar kantelt zodra er een fiets wordt gestald. Vervolgens zendt de schakelaar draadloos een signaal naar het ontvangststation die is gemonteerd op een paal op het stallingsterrein. Die geven informatie door aan een centrale computer. De verzamelde gegevens worden teruggestuurd naar de beheerder van de stalling. Hij kan op zijn beurt zien welke stallingen vrij zijn en hoe lang de fietsen geparkeerd staan. Is dat langer dan twee weken, dan haalt de beheerder de fiets weg.
Duur
Gebruikers kunnen met dit systeem makkelijker hun weg vinden naar vrije stallingen, met behulp van de digitale borden. De proef loopt zes maanden. Als het een succes blijkt, zal het systeem ook bij andere stations ingezet worden. De kosten bedragen nu nog ruim honderd euro per stallingsplaats, maar proRail verwacht dat dit bedrag in de toekomst lager zal worden.
Bron: Fietsberaad